Inscrie firma »
COMPETENTA -> CALITATE -> SUCCES


Plecand de la ideea ca printr-o orientare permanenta "in directia calitatii" o organizatie se poate dezvolta constant, in prezentul articol incercam sa argumentam faptul ca pentru a obtine "succesul" prin "calitate" organizatia trebuie sa fie "competenta".

Auzim si chiar folosim adesea conceptul de "calitate" atunci cand dorim sa apreciem un produs, un serviciu, o persoana, o emisiune tv sau orice altceva in raport cu care avem un anumit interes. Spunem astfel ca am achizitionat un produs de "foarte buna calitate", ca a fost executat un serviciu de "o calitate excelenta", sau ca o anumita persoana nu este de "foarte buna calitate" in masura in care ne-a fost satisfacut "interesul" avut fata de acel produs/ serviciu/ persoana.

Un element important relativ la conceptul de "calitate" il reprezinta "interesul" fata de obiectul/subiectul in cauza. In lipsa "interesului" conceptul de "calitate" nu are obiect. "Interesul" este forma prin care ne manifestam o "nevoie" de care suntem mai mult sau mai putin constienti.

O "nevoie" poate fi satisfacuta in masura in care exista o anumita "competenta" care sa asigure satisfacerea respectivei nevoi. Putem fi apreciati ca fiind "competenti", suntem "o organizatie competenta" in masura in care satisfacem anumite cerinte/ nevoi (exprimate sau nu) a celor interesati de rezultatele activitatii noastre.

In virtutea celor mentionate pana aici, putem afirma: "calitatea" este strict conditionata de nivelul de "competenta". Putem spune ca un produs/ serviciu este de "calitate inalta" (aduce satisfactii inalte) daca cel care l-a produs/ furnizat este "competent".

Considerand "calitatea" ca masura a satisfactiei obtinute, o organizatie care satisface in totalitate cerintele si asteptarile clientilor sai este apreciata ca o organizatie "puternic orientata spre calitate". Evident, o organizatie care are clientii multumiti isi asigura o constanta dezvoltare. Astfel, pentru a raspunde adecvat solicitarilor si asteptarilor clientilor, organizatie trebuie sa fie "inalt capabila".

Dar ce inseamna a fi "organizatie competenta" ?

Competenta unei organizatii o putem considera ca formata din trei componente (competente): competenta tehnica, competenta umana si competenta tehnologica.



Prin competenta tehnica a organizatiei intelegem totalitatea dotarilor, a infrastructurii, a elementelor materiale de care dispune o organizatie la un moment dat (exemple: cladiri, spatii de lucru, echipamente de lucru, spatii de depozitare, reteaua de calculatoare, sisteme de gestiune informatica, birouri, dispozitive de masurare etc.).

Prin competenta tehnologica a organizatiei intelegem totalitatea normelor, procedurilor, regulilor care conditioneaza utilizarea tehnicii existente (exemple: norme de utilizare a echipamentelor, proceduri de realizare a unui anumit produs/serviciu, reguli de predare/primire intre gestiuni etc.).

Prin competenta umana a organizatiei intelegem numarul si calificarea personalului necesare pentru a utiliza tehnica conform tehnologiei. Alte componente ale competentei umane sunt climatul organizational si cultura organizationala, acestea influentand major modul cum este utilizata tehnica conform tehnologiei.



Toate cele trei "competente", in armonie, determina succesul unei organizatii. Cele trei "competente" se afla intr-o conditionare stricta. Astfel, intr-o organizatie in care se investeste in tehnica (exemple: achizitia de utilaje performante, introducerea unor programe avansate de gestiune si management etc.) si nu se investeste simultan si in cresterea competentei umane (exemplu: personalul este insuficient sau slab calificat, valorile promovate in societate sunt predominant de genul "las' ca merge si asa !" etc.) in foarte scurt timp pot aparea probleme majore reflectate in scaderea profitabilitatii societatii (de exemplu: tehnica nu este utilizata la capacitatea dorita; apar neconformitati/probleme datorita gresitei utilizari a tehnicii, tehnica se degradeaza in mod accelerat datorita incompetentei in ceea ce priveste utilizarea curenta a acestora etc.). In mod similar, daca se investeste in cresterea competentei umane (ca numar si calificare) dar nu exista o investitie in competenta tehnologica (reguli/proceduri) intr-un timp relativ scurt vor aparea fenomene ca: plecari surprinzatoare din organizatie, tensiuni sindicale, dificultati in asigurarea platilor salariale etc.. Investitia in cresterea competentei tehnologice fara sa se investeasca in cea umana sau in cea tehnica, de asemenea provoaca mari dificultati organizatiei (se stabilesc norme/ reguli/ proceduri dar nu exista personal capabil sa le aplice, sau nu exista dotarile, conditiile tehnice necesare pentru a putea fi aplicate). O organizatie pentru a continua sa se dezvolte trebuie sa investeasca in mod echilibrat atat in compententa tehnica cat si in competenta umana si in cea tehnologica.

O forma prin care se confirma ca o organizatie a atins nivelul de competenta minim cerut pentru a da incredere ca poate oferii produse/servicii de calitate o reprezinta "Certificarea ISO 9001" sau alte certificari sau acreditari.

Din pacate pe piata romaneasca se pot observa organizatii care sunt "Certificate ISO 9001" si care in mod evident nu ofera satisfactia dorita, nu demonstreaza acel nivel minim de compententa cerut pentru a furniza produse/ servicii de calitate. Acest lucru se poate explica in mod deosebit prin "usurinta" cu care anumite organisme de certificare certifica respectivele organizatii si, nu in ultimul rand, prin incompententa multor "experti" care activeaza in domeniul managementului calitatii (ca si consultanti sau ca auditori) si care nu au (de multe ori !) notiuni fundamentale de management.

Exista de asemenea si organizatii care au un real mod de lucru performant care obtin "Certificarea ISO 9001" ca o apreciere normala a nivelului ca calitate oferit, ca apreciere a compententei acestora de a oferi valoare celor interesati de rezultatele activitatii lor.

Investitia in competenta organizatiei (in tehnica, in tehnologie, in oameni) reprezinta principala conditie a asigurarii succesului. O organizatie continua sa se dezvolte, indiferent de mediul de afaceri, daca managementul sau este adeptul imbunatatirii continue (nu numai declarativ !), este adeptul ideii ca "intodeauna exista solutii mai bune" si pentru a gasi acele solutii trebuie sa se investeasca in mod constat si echilibrat "in tehnica", "in tehnologie" si "in oameni".

Daca doriti o crestere a compentetei organizatiei dvs. din punct de vedere tehnologic (introducerea de norme, reguli de buna practica) sau/si o crestere a competentei umane (de exemplu, prin dezvoltarea compententei managementului de a raspunde eficient si eficace diverselor solicitari) colaborarea cu Premier Management s.r.l. reprezinta o foarte buna solutie - va oferim servicii calificate in management prin care, suntem convinsi, veti obtine rezultatele asteptate.

De asemenea, daca doriti sa confirmati nivelul de competenta al organizatiei dvs. prin obtinerea "Certificarii ISO 9001" si doriti asistenta calificata pentru acest proces, suntem onorati sa raspundem solicitarii dvs. Premier Management s.r.l. va garanteaza obtinerea "Certificatului ISO 9001" indiferent de organismul de certificare ales (SRAC, SGS, LLoyd's Register Quality Assurance, DNV, DQS, TUV CERT, Moody International, BVQI etc. ). Pentru mai multe detalii ne puteti contacta la tel. 021-323.76.79, 021-327.27.22 sau mob. 0722.530.872 (Gabriela LOGHIN).

01.04.2005
Copyright © Premier Management s.r.l. All Rights Reserved

drd. ing. Octavian LOGHIN

s.c. PREMIER MANAGEMENT s.r.l. - Expertul tau in management , Partener ClubAfaceri.ro ISO 9001
www.premier-management.ro
tel./ fax 021- 327.27.22
tel. 021- 323.76.79
mob. 0723.511.678
e-mail: [email protected]

Produse recomandate
# 0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z