Inscrie firma »
Ghidul consumatorilor de Internet

Comertul electronic aduce cu ele o gama variata de bunuri si servicii. Cu un singur click al mouseului puteti comanda bulbi de lalele din Olanda, mirodenii din Turcia sau alte produse din toata lumea. Internetul a dezvoltat piata internationala intr-o maniera cum nu a fost niciodata, dand consumatorilor posibilitati de alegere infinite.

Dar comertul electronic, in special cand aveti de-a face cu vanzatori din alte tari, ridica o serie de probleme. Preturile sunt in Euro sau USD sau in alte valute? Compania trimite produsele in toate tarile? Cat timp dureaza pana veti primi produsul? Se vor adauga taxe sau alte caluze adiacente la pretul afisat? Daca apare o problema, unde trebuie sa va adresati?


Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania va ofera cateva sfaturi pentru a achizitiona produse pe Internet, cat mai sigur cu putinta:

  1. Cunoasteti-va partenerul de afaceri. Verificati compania de la care cumparati produse daca este autorizata. Identificati numele companiei, adresa sa postala, tara unde se afla, adresa de email si telefonul, pentru a putea contacta compania atunci cand aveti intrebari sau probleme. Luati in considerare numai acele companii care isi anunta politicile lor de vanzare. Este compania in cauza afiliata la grupuri industriale, programe de certificare sau alte programe de autoreglementare in care dvs. aveti incredere?
  2. Cunoasteti ceea ce cumparati. Cautati ca informatia referitoare la bunurile sau serviciile pe care le cumparati sa fie accesibila, completa si corecta si contactati compania pentru a va clarifica orice intrebari legate de aceasta achizitie. Faceti toate acestea inainte de a lansa vreo comanda catre firma respectiva.
  3. Intelegeti termenii, conditiile si costurile aferente tranzactiei pe care doriti sa o realizati. Aflati inainte de a face tranzactia ce obtineti de banii pe care ii platiti. Obtineti o lista completa a tuturor costurilor implicate in tranzactie, cu o destinatinatie clara a banilor platiti, termenii de livrare, termenii, conditiile si modalitatile de plata. Cautati informatii referitoare la anumite restrictii, limitari sau conditii ale achizitiei, instructiuni de utilizare a produsului, incluzand avertismentele referitoare la securitate si sanatate, garantii si conditiile de garantie, politicile de returnare sau de terminare a tranzactiei.
  4. Protejati-va atunci cand platiti online. Cautati informatii pe siteul companiei de la care cumparati produsul, referitoare la securitatea tranzactiei, verificati daca browserul dvs. este sigur si daca ascunde informatiile dvs. personale si financiare in timpul conectarii online. Aceasta face ca informatia sa fie mai putin vulnerabila fata de atacurile hackerilor.
  5. Confidentialitatea datelor personale. Toate companiile de la care cumparati produse sau servicii pe Internet va cer detalii referitoare la identitatea dvs. atunci cand va vor procesa comanda. Unii folosesc aceste informatii pentru a va anunta de ofertele viitoare sau despre anumite produse, insa altii vand aceste informatii altor companii, lucru pe care dvs. poate nu il doriti, aceasta deoarece nu va intereseaza sa primiti sute de mesaje referitoare la servicii sau produse de care nu aveti nevoie. Cumparati numai de la acele companii care va respecta confidentialitatea datelor. Cautati declaratiile de respectare a confidentialitatii, pe siteul companiei de la care intentionati sa cumparati un produs sau serviciu. Aceasta declaratie trebuie sa arate ce informatii personale sunt colectate si cum vor fi folosite, precum si posibilitatea de a refuza folosirea acestor informatii sau de fi vandute altor companii. De asemenea trebuie sa va dea posibilitatea corectarii sau stergerii informatiilor colectate despre dvs.
  6. Intelegeti ce posibilitati de rezolvare a problemelor care apar, sunt disponibile. Cautati sa cumparati numai de la companii care isi iau angajamentul de a rezolva plangerile consumatorilor repede si corect, fara a impune alte taxe sau alte obligatii.
  7. Fiti inteligenti atunci cand faceti comert electronic. Cereti de la companii sa aiba politici si proceduri ce protejeaza consumatorii. Cautati informatii din partea reprezentantilor consumatorilor, guvernelor, reprezentantilor mediului de afaceri referitoare la comertul electronic. Fiti activi in promovarea unor politici si proceduri eficiente si corecte referitoare la comertul electronic si care sa protejeze atat consumatorii cat si mediul de afaceri.

Important ! Elemente pe care trebuie sa la aveti in vedere pentru a sti daca firma de la care achizitionati un produs sau serviciu, prin intermediul Internetului, este o firma care respecta si protejeaza consumatorii:

Siteul companiei contine urmatoarele informatii, clar si accesibil ?

Despre companie:

  • ce fel de afacere este si ce vinde?
  • unde este localizata, incluzand si tara de origine?
  • cum puteti contacta compania?

Despre produse si servicii:

  • ce se vinde, cu destule detalii pentru a cunoaste ce cumparati?
  • costul produsului sau serviciului, si valuta in care este afisat pretul?

Despre tranzactia in sine:

  • costurile, aditionale pretului produsului sau serviciului, daca exista astfel de costuri, pentru livrare si transport, taxe si obligatii
  • restrictii referitoare la vanzarea in sine
  • garantia si modalitatile in care puteti beneficia de ea
  • garantia securitatii platii online
  • termenul de livrare a produsului

Despre Protectia Consumatorilor:

  • posibilitatea de a printa si inregistra tranzactia
  • securitatea informatiilor referitoare la plata, atunci cand le transmiteti online
  • politicile referitoare la ce informatii personale sunt colectate despre dvs., ce face compania cu aceste informatii si daca le mai pune la dispozitie si altcuiva
  • posibilitatea de a opta pentru a nu va fi stocate aceste informatii
  • politici referitoare la trimiterea catre dvs. de emailuri pe care nu le doriti, incluzand posibilitatea de a opta pentru a nu primi aceste oferte
  • politici referitoare la returnarea produsului, explicatii referitoare la cum puteti face acest lucru si cum puteti beneficia de returnarea banilor ?
  • unde puteti sa sunati, scrieti sau sa trimiteti un email daca vreti sa faceti o plangere sau aveti probleme.

Pentru orice alte informatii nu ezitati sa ne contactati la numerele de telefon: 021.315.71.49, 0722.653.210 sau e-mail: [email protected] , www.apc-romania.ro

Sursa: Laura Pascu - Public Relations Manager - APC Romania
Produse recomandate
# 0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z