Inscrie firma »
Kappa.ro News - Doua treimi dintre companiile romanesti au propriul site
Kappa.ro News - Doua treimi dintre companiile romanesti au propriul site Site-ul clubafaceri.ro a dat publicitatii primul studiu dintr-o serie mai ampla de chestionare, care vizeaza activitatea zilnica a firmelor intr-un domeniu in care suntem deja integrati - Internetul. Studiul a vizat in principal adunarea de informatie bruta referitoare la felul in care utilizeaza companiile romanesti Internetul si cum actioneaza acestea vizavi de foloasele pe care le pot avea in urma utilizarii acestuia. El a fost realizat pe un esantion de 200 de companii pe parcursul lunii martie, 2004, iar datele sunt preluate exclusiv de la utilizatorii portalului clubafaceri.ro. Profilul companiei utilizatoare de Internet din Romania este unul care nu i-a surprins pe autorii studiului nici din punct de vedere al activitatii efective, nici din punct de vedere al actiunilor intreprinse prin Internet. Cea mai buna dinamica in acest sector o au companiile mici, cu pana la noua angajati. Acest lucru se intampla datorita faptului ca cei care conduc aceste firme sunt mai implicati in afacerea respectiva. Lipsa banilor pentru alte mijloace mai performante de promovare impinge si ea catre medii considerate mai ieftine, cum este Internetul. Majoritatea firmelor au angajati care se ocupa de aceasta forma de promovare. Insa companiile care inteleg rostul acestui segment sunt foarte putine.

Restul se multumesc doar cu delegarea unor sarcini suplimentare de promovare catre angajati. De aceea, rezultatul depinde in mod direct de priceperea personala si de prietenii din domeniu ai fiecarui angajat. Cei care reusesc sunt putini, spun realizatorii studiului, iar reusita lor nu vine neaparat din pricepere, ci din forta de a-si delega angajatii pentru a obtine o prezenta mai buna pe Internet. Trecand mai departe se poate observa ca tintele stabilite de firmele romanesti sunt destul de indraznete. Toate doresc sa fie promovate international, sa isi gaseasca cat mai multi parteneri straini si sa beneficieze de oportunitati de afaceri si de fluxuri de informatie cat mai complete. Totul este in regula pana cand vine vorba de sumele pe care conducerile acestor firme sunt dispuse sa le cheltuiasca pentru aceasta promovare. Acestea graviteaza in majoritatea lor in jurul a 10 USD pe luna. Suma este mult mai mica decat si-ar inchipui orice studiu european oficial - aproximativ 30 de centi pe zi. Si asta in contextul in care marile companii platesc televiziunilor aproximativ 3-4 mii de euro pentru difuzarea unui spot publicitar. Suma pe care companiile mici sunt dispuse sa o plateasca este demna insa de starea generala a economiei romanesti.

Totusi, prezenta online, fie ea si firava, se face simtita. Un procent de 66% dintre intervievati au website propriu si cauta informatii economice si financiare pe Internet. Lipsa surselor de informare romanesti de pe Internet reiese din folosirea cu preponderenta a motoarelor de cautare in detrimentul site-urilor specializate. Deschiderea firmelor catre reteaua globala se simte si in dorintele pe care acestea le-ar avea din partea consultantilor externi. Desi la inceput, cu oameni si site-uri in formare, web-ul romanesc incepe sa capete contur. Din punctul de vedere al celor de la clubafaceri.ro, putina intelepciune nu ar strica si nici o mai mare claritate si calitate in actiunile intreprinse. Si asta atat pentru beneficiari, cat si pentru furnizorii de servicii in acest domeniu. Oamenii de afaceri romani simt puterea acestui nou instrument de promovare si in aproximativ cinci ani firmele lor vor functiona la fel ca cele europene. Realizatorii studiului estimeaza ca abia atunci integrarea va fi deplina in acest sector. Cum interdependenta este foarte puternica, celelalte sectoare vor fi si ele integrate.

Din raspunsurile participantilor la studiu a rezultat ca peste 60% dintre firmele romanesti folosesc des si foarte des Internetul in scopuri comerciale. Marea majoritate a companiilor -64%- trimit e-mail-uri in scop comercial; 48% propun oportunitati de afaceri, 49% au site-uri de anunturi, 39% practica vanzarea /cumpararea de produse online iar 15% organizeaza licitatii online. Un procent de 66% dintre companii au un website propriu; 31% sunt reprezentate in portaluri de afaceri; 17% sunt active in grupuri de discutii si forumuri, iar 9% detin un magazin online propriu. Doar 5% dintre reprezentantii acestor firme nu cauta nici un fel de informatie pe Internet, in timp ce restul cauta in special informatii economico-financiare si informatii legislative. Desi Internetul este nou intrat in randul mijloacelor de informare, doar 16% dintre reprezentantii acestor firme cauta informatii la intamplare. Majoritatea prefera motoarele de cautare sau anumite site-uri si fluxurile de informatii ale portalurilor sau agentiilor de stiri.

O alta intrebare s-a referit la pozitia financiara a companiei fata de Internet. Un procent de 37% dintre firme cheltuiesc pentru serviciile prin Internet cat este nevoie; 25% - "doar daca este intr-adevar interesant", in timp ce 23% folosesc doar canalele gratuite. In ceea ce priveste politica de personal fata de mediul Internet, doar 30% dintre firme au oameni special angajati pentru aceasta activitate, in timp ce 13% folosesc consultanti externi. Cand au fost intrebati daca sunt dispusi sa plateasca pentru servicii comerciale prin Internet, 24% dintre participantii la sondaj au raspuns negativ, in timp ce 51% sunt dispusi sa plateasca doar pentru promovare. Si asta in contextul in care 38% dintre firme vor ca prin utilizarea Internetului sa fie cunoscute la nivel mondial, iar 34% isi doresc cel putin o recunoastere nationala. Cele mai multe dintre firmele participante la acest sondaj au intre unul si noua angajati - 48%, in timp ce doar 14% au peste 250 de angajati.

Data aparitiei: 6 Aprilie 2004