ART. 109 Dobanzi
(1) Dobanzile se calculeaza pentru fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), se datoreaza dobanzi dupa cum urmeaza:
a) pentru diferentele de impozite, taxe, contributii, precum si cele administrate de organele vamale, stabilite de organele competente, dobanzile se datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei impozitului, taxei sau contributiei, pentru care s-a stabilit diferenta, pana la data stingerii acesteia inclusiv;
b) pentru impozitele, taxele si contributiile stinse prin executare silita, pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire inclusiv. In cazul platii pretului in rate, dobanzile se calculeaza pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire a avansului. Pentru suma ramasa de plata dobanda este datorata de catre cumparator;
c) pentru impozitele, taxele si contributiile debitorului declarat insolvabil, pana la data incheierii procesului-verbal de constatare a insolvabilitatii, inclusiv.
(3) Modul de calcul al dobanzilor aferente sumelor reprezentand eventuale diferente intre impozitul pe profit platit la data de 25 ianuarie a anului urmator celui de impunere si impozitul pe profit datorat conform declaratiei de impunere intocmite pe baza situatiei financiare anuale va fi reglementat prin Norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.
(4) Pentru obligatiile fiscale neachitate la termenul de plata, reprezentand impozitul pe venitul global, se datoreaza dobanzi dupa cum urmeaza:
a) pentru anul fiscal de impunere dobanzile pentru platile anticipate stabilite de organul fiscal prin decizii de plati anticipate se calculeaza pana la data platii debitului sau, dupa caz, pana la data de 31 decembrie;
b) dobanzile pentru sumele neachitate in anul de impunere, potrivit lit. a), se calculeaza incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator pana la data stingerii acestora, inclusiv;
c) in cazul in care impozitul pe venit stabilit prin decizia de impunere anuala este mai mic decat cel stabilit prin deciziile de plati anticipate, dobanzile se recalculeaza, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui de impunere, la soldul neachitat in raport cu impozitul anual stabilit prin decizia de impunere anuala, urmand a se face regularizarea dobanzii in mod corespunzator.
(5) Nivelul dobanzii se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, corelat cu nivelul dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, o data pe an, in luna decembrie, pentru anul urmator, sau in cursul anului, daca aceasta se modifica cu peste 5 puncte procentuale.
Norme metodologice:
109.1. In exemplul urmator se prezinta modul de calcul al dobanzilor datorate pentru neplata in termen a impozitului pe venitul global.
Exemplu:
Se considera ca un contribuabil are de achitat in cursul anului 2004, conform deciziei de plati anticipate, urmatoarele sume:
Termen de plata suma datorata
15 martie 2004 1.500.000
15 iunie 2004 1.500.000
15 septembrie 2004 1.500.000
15 decembrie 2004 1.500.000
Contribuabilul achita debitul in data de 25 ianuarie 2005
Avem urmatoarele cazuri:
a). Pentru situatia in care impozitul stabilit prin decizia de impunere anuala este egal cu cel stabilit prin decizia de plati anticipate, respectiv de 6.000.000 lei, contribuabilul datoreaza cu titlu de dobanzi urmatoarele:
d1 = 1.500.000 lei x 291 zile x 0,06% = 261.900 lei
d2 = 1.500.000 lei x 199 zile x 0,06% = 179.100 lei
d3 = 1.500.000 lei x 107 zile x 0,06% = 96.300 lei
d4 = 1.500.000 lei x 16 zile x 0,06% = 14.400 lei
T O T A L 550.700 lei
Pentru anul 2004
Sold = 6.000.000 lei x 25 zile x 0,06% = 90.000 lei
Pentru anul 2005
T O T A L G E N E R A L 640.700 lei
b) Pentru situatia in care impozitul stabilit prin decizia de impunere anuala este mai mic decat cu cel stabilit prin decizia de plati anticipate, fiind in suma de 4.000.000 lei, contribuabilul datoreaza cu titlu de dobanzi urmatoarele:
d1 = 1.500.000 lei x 291 zile x 0,06% = 261.900 lei
d2 = 1.500.000 lei x 199 zile x 0,06% = 179.100 lei
d3 = 1.500.000 lei x 107 zile x 0,06% = 96.300 lei
d4 = 1.500.000 lei x 16 zile x 0,06% = 14.400 lei
T O T A L 550.700 lei
Pentru anul 2004
Sold = 4.000.000 lei x 25 zile x 0,06% = 60.000 lei
Pentru anul 2005
T O T A L G E N E R A L 610.700 lei
Codul de procedura fiscala:
ART. 112 Dobanzi in cazul inlesnirilor la plata
Pe perioada pentru care au fost acordate inlesniri la plata obligatiilor fiscale restante se datoreaza dobanzi.
Norme metodologice:
112.1. Pe perioada amanarii si/sau esalonarii la plata obligatiilor fiscale restante se datoreaza dobanzi calculate incepand cu data aprobarii de catre organul competent a inlesnirii acordate si pana la achitarea ultimei rate esalonate.
112.2. Dobanzile datorate pe perioada amanarii sau esalonarii la plata a obligatiilor fiscale se calculeaza de catre organele competente care aproba inlesnirea la plata, urmand ca acestea sa fie comunicate debitorului in cadrul graficelor de plata anexa la documentul de aprobare a inlesnirilor la plata. Nu se datoreaza dobanzi pentru amanarea sau esalonarea la plata a dobanzilor si a penalitatilor de intarziere. Dobanzile se achita lunar, inclusiv pe perioada de gratie acordata la esalonare si pe perioada amanarii la plata.
112.3. Pana la data aprobarii de catre organul competent a inlesnirii la plata debitorul datoreaza dobanzi conform prevederilor art.109 din Codul de procedura fiscala.
112.4. In situatia in care debitorul beneficiar al unei inlesniri la plata achita debitul integral intr-o perioada mai mica decat cea acordata prin inlesnire, organul fiscal competent va recalcula cuantumul dobanzilor in functie de data la care a fost facuta plata.
112.5. Calculul dobanzilor datorate pe perioada amanarii sau esalonarii la plata se face pentru fiecare termen de plata lunar, inclusiv pe perioada de gratie sau pe perioada amanarii la plata, prin inmultirea soldului ramas de plata la termenul anterior ratei curente cu numarul de zile calendaristice ale intervalului de timp si cu nivelul cotei dobanzii.
Codul de procedura fiscala:
ART. 113 Dobanzi in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget
(1) Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului prevazut de art. 106 alin.(11) sau art.191, dupa caz. Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabililor.
(2) Nivelul dobanzii este cel prevazut la art. 109 alin. (5) si se suporta din acelasi buget si acelasi venit bugetar din care se restituie ori se ramburseaza, dupa caz, sumele solicitate de catre platitori.
Norme metodologice:
113.1. Dobanda se calculeaza pentru fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare expirarii termenului prevazut la art. 191 din Codul de procedura fiscala, pana la data stingerii, inclusiv, a obligatiei de plata prin compensare, restituire sau rambursare.
Codul de procedura fiscala:
ART. 114 Penalitati de intarziere
(1) Plata cu intarziere a obligatiilor fiscale se sanctioneaza cu o penalitate de intarziere de 0,5% pentru fiecare luna si/sau pentru fiecare fractiune de luna de intarziere, incepand cu data de intai a lunii urmatoare scadentei acestora pana la data stingerii acestora inclusiv. Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.
(2) Pentru situatiile prevazute la art. 109 alin. (3) si (4) penalitatilor de intarziere li se aplica regimul stabilit pentru dobanzi.
(3) Penalitatea de intarziere se datoreaza pana la data inceperii procedurii de executare silita.
(4) In cazul in care s-au acordat inlesniri la plata, penalitatea de intarziere se datoreaza pana la data de intai a lunii urmatoare celei in care s-au acordat inlesnirile. Nerespectarea inlesnirilor la plata, asa cum au fost acordate, conduce la calculul penalitatilor de intarziere de la data incetarii, conform legii, a valabilitatii inlesnirilor.
(5) Nivelul penalitatii de intarziere se poate modifica anual prin legea bugetului de stat.
Norme metodologice:
114.1. Pentru obligatiile fiscale neplatite la termenul legal de plata, cu exceptia dobanzilor, penalitatilor si a amenzilor, se datoreaza o penalitate de intarziere de 0,5% pe fiecare luna sau fractiune de luna de intarziere, incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care acestea aveau scadenta si pana la data stingerii acesteia, inclusiv. De exemplu, in cazul unei obligatii fiscale cu termenul de plata scadent la data de 25 martie, daca suma a fost achitata intre 1 aprilie si 30 aprilie, se datoreaza penalitatea de intarziere corespunzatoare unei luni, iar daca se achita in perioada 1 mai - 31 mai, se datoreaza penalitatea de intarziere corespunzatoare pentru doua luni.
114.2. Penalitatea de intarziere pentru sumele neachitate la termen se datoreaza pentru luna in care s-a comunicat catre platitor o somatie de plata prin care, conform prevederilor art.134 din Codul de procedura fiscala, incepe executarea silita.
114.3. In cazul in care s-au acordat inlesniri la plata obligatiilor fiscale pentru care nu s-a inceput executarea silita, penalitatea de intarziere se datoreaza inclusiv pentru luna in care a fost aprobata inlesnirea la plata. Nerespectarea inlesnirilor la plata, asa cum au fost acordate, conduce la calculul penalitatilor de intarziere incepand cu luna in care inlesnirea la plata n-a fost respectata si pana in luna inceperii executarii silite, inclusiv, sau a achitarii dupa caz.
Codul de procedura fiscala:
ART. 117 Tipuri de garantii
Garantiile pentru luarea masurilor prevazute la art. 116 se pot constitui, in conditiile legii, prin:
a) consemnarea de mijloace banesti la o unitate a Trezoreriei Statului;
b) scrisoare de garantie bancara;
c) ipoteca asupra unor bunuri imobile din tara;
d) gaj asupra unor bunuri mobile;
e) fidejusiune.
Norme metodologice:
117.1. Contractele de ipoteca si/sau gaj vor fi incheiate cu respectarea conditiilor de fond si de forma prevazute de lege.
Codul de procedura fiscala:
ART. 118 Valorificarea garantiilor
Organul competent, in conditiile legii, se indestuleaza din garantiile depuse, daca nu s-a realizat scopul pentru care acestea au fost solicitate.
Norme metodologice:
118.1.Daca nu s-a realizat scopul pentru care s-au solicitate garantiile prevazute la art.116 si 117 din Codul de procedura fiscala, organul competent va putea proceda la valorificarea garantiilor prin modalitatile si procedura prevazute de dispozitiile art.148 alin.(2)-(7) si art.149-161 din acelasi Cod care se aplica in mod corespunzator.
Codul de procedura fiscala:
ART. 119 Poprirea si sechestrul asiguratoriu
(1) Masurile asiguratorii prevazute in prezentul capitol se dispun si se duc la indeplinire, prin procedura administrativa, de organele fiscale competente.
(2) Se dispun masuri asiguratorii sub forma popririi asiguratorii si sechestrului asiguratoriu asupra bunurilor mobile si/sau imobile proprietatea debitorului, precum si asupra veniturilor acestuia, cand exista pericolul ca acesta sa se sustraga, sa-si ascunda ori sa-si risipeasca patrimoniul, periclitand sau ingreunand in mod considerabil colectarea, precum si in cazul suspendarii executarii actului administrativ prevazuta la art. 179.
(3) Aceste masuri pot fi luate si in cazul in care creanta nu a fost inca individualizata si nu a devenit scadenta. Masurile asiguratorii dispuse atat de organele fiscale competente, cat si de instantele judecatoresti ori de alte organe competente, daca nu au fost desfiintate in conditiile legii, raman valabile pe toata perioada executarii silite, fara indeplinirea altor formalitati. O data cu individualizarea creantei si ajungerea acesteia la scadenta, in cazul neplatii, masurile asiguratorii se transforma in masuri executorii.
(4) Masurile asiguratorii se dispun prin decizie emisa de organul fiscal competent. In decizie organul fiscal va preciza debitorului ca prin constituirea unei garantii la nivelul creantei stabilite sau estimate, dupa caz, masurile asiguratorii vor fi ridicate.
(5) Decizia de instituire a masurilor asiguratorii trebuie motivata si semnata de catre conducatorul organului fiscal competent.
(6) Masurile asiguratorii dispuse potrivit alin. (2), precum si cele dispuse de instantele judecatoresti sau de alte organe competente se duc la indeplinire in conformitate cu dispozitiile referitoare la executarea silita, care se aplica in mod corespunzator.
(7) In cazul infiintarii sechestrului asiguratoriu asupra bunurilor imobile, un exemplar al procesului-verbal intocmit de organul de executare se comunica pentru inscriere Biroului de carte funciara.
(8) Inscrierea face opozabil sechestrul tuturor acelora care, dupa inscriere, vor dobandi vreun drept asupra imobilului respectiv. Actele de dispozitie ce ar interveni ulterior inscrierii prevazute la alin. (7) sunt lovite de nulitate absoluta.
(9) Daca valoarea bunurilor proprii ale debitorului nu acopera integral creanta fiscala a bugetului general consolidat, masurile asiguratorii pot fi infiintate si asupra bunurilor detinute de catre debitor in proprietate comuna cu terte persoane, pentru cota-parte detinuta de acesta.
(10) Impotriva actelor prin care se dispun si se duc la indeplinire masurile asiguratorii cel interesat poate face contestatie in conformitate cu prevederile art. 162.
Norme metodologice:
119.1. Prin masuri asiguratorii se pot indisponibiliza bunuri si/sau venituri ale debitorului in scopul asigurarii colectarii creantelor fiscale.
119.2. In cazul in care, cu ocazia exercitarii atributiilor ce le revin, organele fiscale constata ca exista pericolul ca debitorul sa se sustraga de la urmarire sau sa isi ascunda ori sa isi risipeasca averea/patrimoniul, acestea vor dispune organelor de executare competente aducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii.
119.3. Organele fiscale vor dispune luarea masurilor asiguratorii, printr-o decizie motivata aprobata de conducatorul ierarhic, care va fi comunicata, de indata, organelor de executare competente potrivit legii.
119.4. Decizia va cuprinde, pe langa elementele prevazute la art.38 alin.(2), si urmatoarele mentiuni:
a) volumul estimat sau stabilit al creantei fiscale;
b) mentiunea ca prin constituirea unei garantii la nivelul creantei stabilite sau estimate, dupa caz, masurile asiguratorii vor fi ridicate;
119.5. In vederea ridicarii masurilor asiguratorii care au fost dispuse prin decizie, garantiile se vor constitui in formele prevazute la art.117 din Codul de procedura fiscala.
119.6. In cazul in care masurile se dispun de organul de inspectie fiscala, acestea se vor consemna in raportul privind rezultatul inspectiei fiscale.
119.7. Decizia va fi intocmita in 3 exemplare, fiecare cu valoare de original, din care doua exemplare se vor comunica organului de executare in raza caruia debitorul este luat in evidenta ca platitor de obligatii fiscale, denumit in continuare organ de executare coordonator, iar un exemplar se va pastra la organul care a dispus instituirea masurilor asiguratorii.
119.8. In cazul in care debitorul are bunuri pe raza teritoriala a altor organe de executare, organul de executare coordonator va comunica acestora copii certificate de pe decizie in vederea aducerii la indeplinire a masurilor asiguratorii. Aceasta prevedere se aplica si in cazul tertilor popriti.
119.9. Masurile asiguratorii se aduc la indeplinire de indata de catre organele de executare competente potrivit legii, care vor proceda la indisponibilizarea bunurilor mobile si/sau imobile, precum si a oricaror alte venituri ale debitorului.
119.10. O data cu aducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii organul de executare comunica debitorului decizia emisa de organul care a dispus instituirea masurilor asiguratorii, in original, ori, dupa caz, copia certificata a actului prin care instanta judecatoreasca sau alte organe competente au dispus masuri asiguratorii.
119.11. Prevederile art. 140 - 144 din Codul de procedura fiscala se aplica in mod corespunzator in cazul aducerii la indeplinire a masurilor asiguratorii asupra fructelor neculese si a recoltelor prinse de radacini, precum si asupra unui ansamblu de bunuri.
119.12. Sumele de bani datorate cu orice titlu debitorului de catre o terta persoana sunt indisponibilizate in mainile tertului poprit, de la data primirii adresei de infiintare a popririi asiguratorii de catre acesta.
119.13. Pentru poprire pe conturi bancare, in masura in care este necesar pentru asigurarea realizarii creantei fiscale, sumele in lei si/sau in valuta existente sau viitoare in contul debitorului sunt indisponibilizate. Din momentul indisponibilizarii si pana la data ridicarii masurilor asiguratorii sau, dupa caz, a inceperii procedurii de executare silita, banca nu va face nici o plata care ar diminua suma supusa indisponibilizarii, cu exceptia sumelor necesare pentru plata drepturilor salariale.
119.14. Dupa emiterea titlului executoriu ori dupa data la care titlul de creanta devine titlu executoriu, pentru colectarea creantelor fiscale se aplica procedura de executare silita, potrivit legii, urmand ca sumele indisponibilizate sa se vireze in contul indicat de organul de executare, iar bunurile sechestrate sa fie valorificate.
119.15. Sumele in lei si/sau valuta ridicate de catre organele de executare ca efect al masurilor asiguratorii se consemneaza la unitatile abilitate, pe numele debitorului, la dispozitia organului de executare care a adus la indeplinire masurile asiguratorii, cu instiintarea in termen de 3 zile lucratoare de la data consemnarii a celui care a dispus masurile.
119.16. Despre aducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii se va instiinta instanta judecatoreasca sau alte organe competente interesate care au dispus aceste masuri.
119.17. In cazul in care, cu ocazia aducerii la indeplinire a masurilor asiguratorii, se constata ca bunurile si/sau veniturile debitorului nu sunt suficiente sau lipsesc in totalitate, organul de executare va incheia un proces-verbal in care se vor consemna cele constatate, instiintandu-se, totodata, organul care le-a dispus.
119.18.Daca, cu ocazia aducerii la indeplinire a masurilor asiguratorii dispuse de organul competent potrivit prezentelor Norme metodologice, se constata ca bunurile proprii ale debitorului lipsesc sau valoarea lor nu acopera integral creanta fiscala, masurile asiguratorii pot fi infiintate, in masura necesara acoperirii creantei, si asupra bunurilor mobile comune ale sotilor ori, dupa caz, bunurilor detinute de debitor in coproprietate cu terte persoane.
119.19. Pentru obligatiile fiscale comune ale sotilor pot fi infiintate masuri asiguratorii asupra bunurilor comune ale acestora, iar in cazul in care valoarea bunurilor comune nu acopera integral creanta, pot fi indisponibilizate si bunurile si veniturile proprii ale sotilor.
Codul de procedura fiscala:
ART. 120 Ridicarea masurilor asiguratorii
Masurile asiguratorii instituite potrivit art. 119 se ridica, prin decizie motivata, de catre creditorii fiscali, cand au incetat motivele pentru care au fost dispuse sau la constituirea garantiei prevazute la art. 117, dupa caz.
Norme metodologice:
120.1. Masurile asiguratorii dispuse vor fi ridicate de catre organul de executare competent, in tot sau in parte, in baza deciziei motivate emise de organul care le-a dispus, ce va fi comunicata tuturor celor ce le-a fost comunicata decizia de dispunere a masurilor sau celelalte acte de executare in legatura cu acestea.
Codul de procedura fiscala:
ART. 124 Efecte ale implinirii termenului de prescriptie
(1) Daca organul de executare constata implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a creantelor fiscale, acesta va proceda la incetarea masurilor de realizare si la scaderea acestora din evidenta analitica pe platitori.
(2) Sumele achitate de debitor in contul unor creante fiscale, dupa implinirea termenului de prescriptie, nu se restituie.
Norme metodologice:
124.1. Scaderea din evidenta analiticã pe plãtitori a creantelor fiscale pentru care s-a implinit termenul de prescriptie a dreptului de a cere executarea silitã se va face pe baza unui proces-verbal de constatare a implinirii termenului de prescriptie, insusit de seful compartimentului de specialitate, avizat de compartimentul juridic din cadrul organului de executare sau din cadrul organului ierarhic superior, dupã caz, si care va fi supus spre aprobare conducãtorului organului de executare, impreunã cu dosarul.
124.2. Dosarul trebuie sã cuprindã toate documentele si informatiile necesare pentru constatarea implinirii termenului de prescriptie, precum si procesul-verbal de constatare.
Codul de procedura fiscala:
ART. 130 Titlul executoriu si conditiile pentru inceperea executarii silite
(1) Executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executoriu emis potrivit prevederilor prezentului cod de organul de executare competent in a carei raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui inscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.
(2) Titlul de creanta devine titlu executoriu la data la care creanta fiscala este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent ori in alt mod prevazut de lege.
(3) Executarea silita incepe numai dupa ce organul fiscal a transmis debitorului instiintarea de plata, prin care i se comunica acestuia suma datorata, iar dupa instiintare au trecut 15 zile de la comunicare.
(31) Instiintarea de plata este act premergator executarii silite.
(4) Titlul executoriu emis potrivit alin. (1) de organul de executare competent, va contine, pe langa elementele prevazute la art. 38 alin. (2), urmatoarele: codul de identificare fiscala; domiciliul fiscal al acestuia, precum si orice alte date de identificare; cuantumul si natura sumelor datorate si neachitate; temeiul legal al puterii executorii a titlului.
(5) Pentru debitorii obligati in mod solidar la plata creantelor fiscale se va intocmi un singur titlu executoriu.
(6) Titlurile executorii emise de alte organe competente, care privesc creante fiscale, se transmit in termen de cel mult 30 de zile de la emitere, spre executare silita, potrivit legii, organelor prevazute la art. 126.
(7) In cazul in care titlurile executorii emise de alte organe decat cele prevazute la art. 31 alin. (1) nu cuprind unul dintre urmatoarele elemente: numele si prenumele sau denumirea debitorului, codul numeric personal, codul unic de inregistrare, domiciliul sau sediul, cuantumul sumei datorate, temeiul legal, semnatura organului care l-a emis si dovada comunicarii acestora, organul de executare va restitui de indata titlurile executorii organelor emitente.
(8) In cazul in care titlul executoriu i-a fost transmis spre executare de catre un alt organ, organul de executare ii va confirma primirea, in termen de 30 de zile.
(9) In cazul in care institutiile publice transmit titluri executorii privind venituri proprii spre executare silita organelor fiscale, sumele astfel realizate se fac venit la bugetul de stat sau local, dupa caz.
(10) In cazul in care autoritatile administratiei publice locale transmit titluri executorii privind venituri proprii spre executare silita organelor fiscale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sumele astfel realizate se fac venit la bugetul de stat.
Norme metodologice:
130.1. Titlul executoriu se intocmeste de organul de executare pentru fiecare tip de creantã fiscala reprezentand impozite, taxe, contributii, alte venituri bugetare, precum si accesoriile acestora.
130.2. In cazul in care existã mai multi debitori care rãspund solidar pentru aceeasi creantã fiscala, organul de executare competent emite un singur titlu executoriu, fãcand mentiune despre: numele, prenumele sau denumirea tuturor debitorilor.
130.3. Titlurile executorii se transmit printr-o adresã, care trebuie sã cuprindã:
a) denumirea completã a emitentului;
b) temeiul legal al transmiterii titlului executoriu spre executare;
c) numele si prenumele sau denumirea debitorului;
d) domiciliul sau sediul debitorului;
e) alte elemente de identificare a acestuia: seria si numãrul actului de identitate sau, dupã caz, codul de identificare fiscalã etc.;
f) natura debitului si suma de platã;
g) alte informatii necesare incasãrii creantelor fiscale prin executare silitã: bunuri urmãribile, surse de venituri, depozite bancare etc.
130.4. Atunci cand este cazul, impreunã cu titlurile executorii se vor transmite si copii certificate de pe procesele-verbale de aducere la indeplinire a mãsurilor asigurãtorii.
Codul de procedura fiscala:
ART. 136 Evaluarea bunurilor supuse executarii silite
(1)Inaintea valorificarii bunurilor acestea vor fi evaluate. In acest scop organul de executare va apela la organe si persoane de specialitate, care sunt obligate sa isi indeplineasca atributiile ce le revin in acest sens. Dispozitiile art.48 din prezentul cod se aplica in mod corespunzator.
(2) Organul de executare va actualiza pretul de evaluare tinand cont de rata inflatiei.
(3) Atunci cand se considera necesar, organul de executare va proceda la o noua evaluare.
Norme metodologice:
136.1. Documentul prin care se efectueazã evaluarea se anexeazã la procesul-verbal de sechestru. Organul de executare va transmite o copie de pe acest document debitorului.
136.2. Organul de executare va proceda la o noua evaluare in situatii cum sunt : cand se constatã modificãri ale preturilor de circulatie pe piata liberã a bunurilor, cand valoarea bunului s-a modificat prin deteriorãri sau prin amenajãri. Prevederile art. 136 alin. (1) din Codul de procedura fiscala se aplicã in mod corespunzãtor.
Codul de procedura fiscala:
ART. 137 Suspendarea, intreruperea sau incetarea executarii silite
(1) Executarea silita se poate suspenda, intrerupe sau poate inceta in cazurile prevazute de prezentul cod.
(2) Executarea silita se suspenda:
a) cand suspendarea a fost dispusa de instanta sau de creditor, in conditiile legii;
b) la data comunicarii aprobarii inlesnirii la plata, in conditiile legii;
c) in cazul prevazut la art. 145;
d) in alte cazuri prevazute de lege.
(3) Executarea silita se intrerupe:
a) la data declararii starii de insolvabilitate a debitorului;
b) in alte cazuri prevazute de lege.
(4) Executarea silita inceteaza daca:
a) s-au stins integral obligatiile fiscale prevazute in titlul executoriu, inclusiv obligatiile de plata accesorii, cheltuielile de executare si orice alte sume stabilite in sarcina debitorului, potrivit legii;
b) a fost desfiintat titlul executoriu;
c) in alte cazuri prevazute de lege.
(5) In cazul in care popririle infiintate de organul de executare genereaza imposibilitatea debitorului de a-si continua activitatea economica, cu consecinte sociale deosebite, creditorul fiscal poate dispune, la cererea debitorului si tinand seama de motivele invocate de acesta, fie suspendarea temporara totala, fie suspendarea temporara partiala a executarii silite prin poprirea conturilor bancare.
(6) O data cu cererea de suspendare prevazuta la alin. (5) debitorul va indica bunurile libere de orice sarcini, oferite in vederea sechestrarii, sau alte garantii prevazute de lege.
Norme metodologice:
137.1. In cazul in care se constata implinirea termenului de prescriptie se va proceda potrivit art.124 din Codul de procedura fiscala.
137.2. Organele competente a dispune suspendarea popririi sunt directiile generale ale finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti si directiei generale de administrare a marilor contribuabili, dupa caz, cu aprobarea directorului executiv.
137.3. Cererea debitorului se depune la organul de executare in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al acestuia si trebuie sã cuprindã:
a) datele de identificare a debitorului, respectiv denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscalã, precum si alte date necesare;
b) solicitarea expresã a suspendãrii popririi conturilor bancare;
c) precizarea bãncilor si a tuturor conturilor bancare deschise la acestea;
d) indicarea expresã a bunurilor mobile/imobile libere de orice sarcini, aflate in proprietatea debitorului, in vederea sechestrãrii acestora, precum si orice alte garantii constituite in formele prevazute la art. 117 din Codul de procedura fiscala potrivit legii de debitor sau de terte persoane in favoarea debitorului, dupã caz;
e) motivele invocate in sustinerea cererii.
e) copii legalizate de pe actele care atestã dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile si imobile oferite de debitor drept garantie in vederea sechestrãrii;
f) dovada in original cã bunurile oferite drept garantie nu sunt grevate de sarcini sau de garantii reale legale, emisã in conditiile legii;
g) alte documente care sã ateste constituirea altor garantii legale de cãtre debitor sau terte persoane.
In cazul in care garantiile sunt constituite, potrivit legii, de terte persoane, acestea trebuie sã facã dovada cã nu au obligatii fiscale restante;
h) orice alte documente si date considerate utile pentru solutionarea cererii.
e) declaratie pe propria rãspundere privind cota de participare a debitorului la capitalul social al altor societãti comerciale, capitalul social subscris si cel vãrsat.
137.4. Cererea debitorului si documentele anexate se vor transmite de cãtre organele de executare competente sã aplice procedura de executare silitã directiei generale a finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti, respectiv directia generala de administrare a marilor contribuabili, dupa caz, insotite si de urmãtoarele documente:
a) copii certificate de pe actele de executare silitã ale debitorului;
b) referatul motivat, intocmit de organul de executare competent sã aplice procedura de executare silitã prin poprire, impreunã cu propunerile acestuia.
137.5. In baza cererii si a documentelor prezentate in sustinerea acesteia, organele competente a dispune suspendarea executãrii silite prin poprire asupra conturilor bancare din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti si directia generala de administrare a marilor contribuabili, dupa caz, pot dispune aceastã mãsurã cu aprobarea directorului executiv, comunicand in scris atat debitorului, organului de executare competent, cat si bãncilor la care debitorul isi are deschise conturile bancare care fac obiectul suspendãrii popririi proportia in care sumele indisponibilizate sunt supuse mãsurii de suspendare a popririi si termenul de valabilitate a mãsurii aprobate.
137.6. De la data primirii comunicãrii bãncile vor aduce la indeplinire mãsura de suspendare a popririi, reluand procedura de executare silitã prin poprire dupã expirarea perioadei de suspendare.
137.7. Cu 10 zile inainte de expirarea termenului de aplicare a suspendãrii organul de executare competent va comunica bãncii reluarea procedurii de executare silitã prin poprire in situatia in care creantele fiscale nu au fost stinse in intregime prin modalitãtile prevãzute de lege.
Codul de procedura fiscala:
ART. 138 Executarea silita a sumelor ce se cuvin debitorilor
(1) Sunt supuse executarii silite prin poprire orice sume urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti in lei si in valuta, titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale, detinute si/sau datorate, cu orice titlu, debitorului de catre terte persoane sau pe care acestia le vor datora si/sau detine in viitor in temeiul unor raporturi juridice existente.
(2) In cazul sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati in valuta, bancile sunt autorizate sa efectueze convertirea in lei a sumelor in valuta, fara consimtamantul titularului de cont, la cursul de schimb afisat de acestea pentru ziua respectiva.
(3) Sumele ce reprezinta venituri banesti ale debitorului persoana fizica, realizate ca angajat, pensiile de orice fel, precum si ajutoarele sau indemnizatiile cu destinatie speciala sunt supuse urmaririi numai in conditiile prevazute de Codul de procedura civila.
(4) Poprirea asupra veniturilor debitorilor persoane fizice sau persoane juridice se infiinteaza de catre organul de executare printr-o adresa care va fi trimisa prin scrisoare recomandata, cu dovada de primire, tertului poprit, impreuna cu o copie certificata de pe titlul executoriu. Totodata va fi instiintat si debitorul despre infiintarea popririi.
(5) Poprirea nu este supusa validarii.
(6) Poprirea infiintata anterior, ca masura asiguratorie, devine executorie prin comunicarea copiei certificate de pe titlul executoriu, facuta tertului poprit, si instiintarea despre aceasta a debitorului.
(7) Tertul poprit este obligat ca, in termen de 5 zile de la primirea comunicarii ce i s-a facut potrivit alin. (4) si (6), sa instiinteze organul de executare daca datoreaza vreo suma de bani cu orice titlu debitorului.
(8) Poprirea se considera infiintata la data la care tertul poprit, prin instiintarea trimisa organului de executare, confirma ca datoreaza sume de bani debitorului sau la data expirarii termenului prevazut la alin. (7).
(9) Dupa infiintarea popririi tertul poprit este obligat sa faca de indata retinerile prevazute de lege si sa vireze sumele retinute in contul indicat de organul de executare, comunicand totodata in scris despre existenta altor creditori.
(10) In cazul in care sumele datorate debitorului sunt poprite de mai multi creditori, tertul poprit ii va anunta in scris despre aceasta pe creditori si va proceda la distribuirea sumelor potrivit ordinii de preferinta prevazute la art. 160.
(11) Pentru stingerea creantelor fiscale debitorii detinatori de conturi bancare pot fi urmariti prin poprire asupra conturilor bancare, prevederile alin. (4) aplicandu-se in mod corespunzator. In acest caz, o data cu comunicarea somatiei si a titlului executoriu, facuta debitorului potrivit art. 39, o copie certificata de pe acest titlu va fi comunicata bancii la care se afla deschis contul debitorului. Despre aceasta masura va fi instiintat si debitorul.
(12) In masura in care este necesar, pentru achitarea sumei datorate la data sesizarii bancii potrivit alin. (11), sumele existente, precum si cele viitoare provenite din incasarile zilnice in conturile in lei si in valuta sunt indisponibilizate. Din momentul indisponibilizarii, respectiv de la data si ora primirii adresei de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti, bancile nu vor proceda la decontarea documentelor de plata primite, respectiv la debitarea conturilor debitorilor, si nu vor accepta alte plati din conturile acestora pana la achitarea integrala a obligatiilor fiscale, cu exceptia sumelor necesare platii drepturilor salariale.
(13) Daca debitorul face plata in termenul prevazut in somatie, organul de executare va instiinta de indata in scris bancile pentru sistarea totala sau partiala a indisponibilizarii conturilor si retinerilor. In caz contrar banca este obligata sa procedeze conform dispozitiilor alin. (12).
(14) In situatia in care titlurile executorii nu pot fi onorate in aceeasi zi, bancile vor urmari executarea acestora din incasarile zilnice realizate in contul debitorului.
(15) Dispozitiile alin. (10) se aplica in mod corespunzator.
Norme metodologice:
138.1. Atunci cand debitorii detin titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale urmãribile, organul de executare poate proceda la aplicarea mãsurilor de executare silitã prin poprirea veniturilor rezultate din acestea. In acest caz tertul poprit este societatea comercialã si/sau autoritatea publicã emitentã si/sau intermediara a titlurilor de valoare respective.
138.2. Dacã debitorul are conturi deschise la mai multe bãnci sau urmeazã sã incaseze venituri rezultate din titluri de valoare ori alte bunuri mobile necorporale de la terte persoane juridice pentru realizarea creantei fiscale, in mãsura in care este necesar, executarea silitã prin poprire se poate intinde concomitent asupra mai multor conturi bancare ori asupra mai multor terti popriti.
138.3. Adresa de infiintare a popririi va cuprinde:
a) denumirea si sediul organului de executare;
b) numãrul si data emiterii;
c) denumirea si sediul sau numele, prenumele si domiciliul tertului poprit;
d) temeiul legal al executãrii silite prin poprire;
e) datele de identificare a debitorului;
f) numãrul si data titlului executoriu, precum si organul emitent;
g) natura creantei fiscale;
h) cuantumul creantei fiscale pentru care s-a infiintat poprirea, atunci cand acesta este mai mic decat cel evidentiat in titlul executoriu, ca urmare a stingerii partiale a debitului;
i) contul in care urmeazã a se vira suma retinutã;
j) semnãtura si stampila organului de executare.
138.4. Prevederile art.409 si 455 din Codul de procedura civila sunt aplicabile in mod corespunzator.
Codul de procedura fiscala:
ART. 140 Executarea silita a bunurilor mobile
(1) Sunt supuse executarii silite orice bunuri mobile ale debitorului, cu exceptiile prevazute de lege.
(2) In cazul debitorului persoana fizica nu pot fi supuse executarii silite, fiind necesare vietii si muncii debitorului, precum si familiei sale:
a) bunurile mobile de orice fel care servesc la continuarea studiilor si la formarea profesionala, precum si cele strict necesare exercitarii profesiei sau a altei ocupatii cu caracter permanent, inclusiv cele necesare desfasurarii activitatii agricole, cum sunt uneltele, semintele, ingrasamintele, furajele si animalele de productie si de lucru;
b) bunurile strict necesare uzului personal sau casnic al debitorului si familiei sale, precum si obiectele de cult religios, daca nu sunt mai multe de acelasi fel;
c) alimentele necesare debitorului si familiei sale pe timp de doua luni, iar daca debitorul se ocupa exclusiv cu agricultura, alimentele strict necesare pana la noua recolta;
d) combustibilul necesar debitorului si familiei sale pentru incalzit si pentru prepararea hranei, socotit pentru 3 luni de iarna;
e) obiectele necesare persoanelor cu handicap sau destinate ingrijirii persoanelor bolnave;
f) bunurile declarate neurmaribile prin alte dispozitii legale.
(3) Bunurile debitorului persoana fizica necesare desfasurarii activitatii de comert nu sunt exceptate de la executare silita.
(4) Executarea silita a bunurilor mobile se face prin sechestrarea si valorificarea acestora, chiar daca acestea se afla la un tert. Sechestrul se instituie printr-un proces-verbal.
(5) Pentru bunurile mobile anterior sechestrate ca masura asiguratorie nu este necesara o noua sechestrare.
(6) Executorul fiscal, la inceperea executarii silite, este obligat sa verifice daca bunurile prevazute la alin. (5) se gasesc la locul aplicarii sechestrului si daca nu au fost substituite sau degradate, precum si sa sechestreze alte bunuri ale debitorului, in cazul in care cele gasite la verificare nu sunt suficiente pentru stingerea creantei.
(7) Bunurile nu vor fi sechestrate daca prin valorificarea acestora nu s-ar putea acoperi decat cheltuielile executarii silite.
(8) Prin sechestrul infiintat asupra bunurilor mobile, creditorul fiscal dobandeste un drept de gaj care confera acestuia in raport cu alti creditori aceleasi drepturi ca si dreptul de gaj in sensul prevederilor dreptului comun.
(9) De la data intocmirii procesului-verbal de sechestru, bunurile sechestrate sunt indisponibilizate. Cat timp dureaza executarea silita debitorul nu poate dispune de aceste bunuri decat cu aprobarea data, potrivit legii, de organul competent. Nerespectarea acestei interdictii atrage raspunderea, potrivit legii, a celui in culpa.
(10) Actele de dispozitie care ar interveni ulterior indisponibilizarii prevazute la alin. (9) sunt lovite de nulitate absoluta.
(11) In cazurile in care nu au fost luate masuri asiguratorii pentru realizarea integrala a creantei fiscale si la inceperea executarii silite se constata ca exista pericolul evident de instrainare, substituire sau sustragere de la urmarire a bunurilor urmaribile ale debitorului, sechestrarea lor va fi aplicata o data cu comunicarea somatiei.
Norme metodologice:
140.1. In cazul bunurilor care au un regim special de circulatie, organele de executare vor sesiza de indata organele competente potrivit dispozitiilor art.3713 alin.(2) din Codul de procedura civila.
Codul de procedura fiscala:
ART. 144 Instituirea administratorului-sechestru
(1) La instituirea sechestrului si in tot cursul executarii silite, organul de executare poate numi un administrator-sechestru, daca aceasta masura este necesara pentru administrarea imobilului urmarit, a chiriilor, a arendei si a altor venituri obtinute din administrarea acestuia, inclusiv pentru apararea in litigii privind imobilul respectiv.
(2) Administrator-sechestru poate fi numit creditorul, debitorul ori alta persoana fizica sau juridica.
(3) Administratorul-sechestru va consemna veniturile incasate potrivit alin. (1) la unitatile abilitate si va depune recipisa la organul de executare.
(4) Cand administrator-sechestru este numita o alta persoana decat creditorul sau debitorul, organul de executare ii va fixa o remuneratie tinand seama de activitatea depusa.
Norme metodologice:
144.1. Ori de cate ori este necesar, administratorul-sechestru este obligat sã prezinte organului de executare situatia veniturilor si a cheltuielilor fãcute cu administrarea bunului imobil sechestrat.
144.2. Atributiile administratorului-sechestru sunt cele stabilite prin art.501, 502 si 600 din Cod procedura civila.
Codul de procedura fiscala:
ART. 148 Valorificarea bunurilor sechestrate
(1) In cazul in care creanta fiscala nu este stinsa in termen de 15 zile de la data incheierii procesului-verbal de sechestru, se va proceda, fara efectuarea altei formalitati, la valorificarea bunurilor sechestrate, cu exceptia situatiilor in care, potrivit legii, s-a dispus desfiintarea sechestrului, suspendarea sau amanarea executarii silite.
(2) Pentru a realiza executarea silita cu rezultate cat mai avantajoase, tinand seama atat de interesul legitim si imediat al creditorului, cat si de drepturile si obligatiile debitorului urmarit, organul de executare va proceda la valorificarea bunurilor sechestrate in una dintre modalitatile prevazute de dispozitiile legale in vigoare si care, fata de datele concrete ale cauzei, se dovedeste a fi mai eficienta.
(3) In sensul alin. (2) organul de executare competent va proceda la valorificarea bunurilor sechestrate prin:
a) intelegerea partilor;
b) vanzare in regim de consignatie a bunurilor mobile;
c) vanzare directa;
d) vanzare la licitatie;
e) alte modalitati admise de lege, inclusiv valorificarea bunurilor prin case de licitatii, agentii imobiliare sau societati de brokeraj, dupa caz.
(4) Daca au fost sechestrate bunuri perisabile sau supuse degradarii, acestea pot fi vandute in regim de urgenta.
(5) Daca din cauza unei contestatii sau a unei invoieli intre parti data, locul sau ora vanzarii directe sau la licitatie a fost schimbata de organul de executare, se vor face alte publicatii si anunturi, potrivit art. 151.
(6) Vanzarea bunurilor sechestrate se face numai catre persoane fizice sau juridice care nu au obligatii fiscale restante.
(7) In sensul alin. (6), in categoria obligatiilor fiscale restante nu se cuprind obligatiile fiscale pentru care s-au acordat, potrivit legii, reduceri, amanari sau esalonari la plata.
Norme metodologice:
148.1.Pentru valorificarea produselor accizabile sunt aplicabile dispozitiile art.131 alin.(2) din Codul de procedura fiscala.
148.2. In cazul vanzãrii in regim de consignatie, organul de executare va preda bunurile mobile sechestrate unitãtii care se ocupã cu vanzarea in regim de consignatie. Predarea se face pe baza unui proces-verbal de predare-primire, intocmit in dublu exemplar, din care fiecare parte ia cate un exemplar.
148.3.Procesul-verbal de predare-primire va cuprinde in mod obligatoriu urmãtoarele date:
a) numele si prenumele persoanelor intre care are loc predarea-primirea bunurilor mobile;
b)date de identificare a persoanelor intre care are loc predarea-primirea ;
c) denumirea fiecãrui bun mobil, cu descrierea caracteristicilor sale;
d) valoarea fiecãrui bun mobil;
e) data si locul predarii-primirii bunurilor mobile;
f) semnãtura executorului fiscal si a reprezentantului unitãtii de vanzare in regim de consignatie.
148.4. Daca, in perioada de expunere spre vanzare, debitorul achitã suma datoratã, organul de executare va comunica, de indata, unitãtii de vanzare in regim de consignatie sa inceteze vanzarea bunurilor. Bunurile mobile nevandute vor fi ridicate de cãtre executorul fiscal pe baza de proces-verbal de predare-primire.
148.5. Conditiile vanzarii in regim de consignatie se stabilesc potrivit modelului de contract aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice.
Codul de procedura fiscala:
ART. 150 Valorificarea bunurilor prin vanzare directa
(1) Valorificarea bunurilor prin vanzare directa se poate realiza in urmatoarele cazuri:
a) pentru bunurile prevazute la art. 148 alin. (4);
b) inaintea inceperii procedurii de valorificare prin licitatie, daca se recupereaza integral creanta fiscala;
c) pe parcursul procedurii de valorificare prin licitatie sau dupa finalizarea ei, daca bunul nu a fost vandut si o persoana ofera cel putin pretul de evaluare.
(2) Vanzarea directa se realizeaza prin incheierea unui proces-verbal care constituie titlu de proprietate.
(3) In cazul in care organul de executare inregistreaza in conditiile prevazute la alin. (1) mai multe cereri, va vinde bunul persoanei care ofera cel mai mare pret fata de pretul de evaluare.
Norme metodologice:
150.1.Pentru valorificarea bunurilor prin vanzare directa cãtre cumpãrãtori, organul de executare va face anuntul privind vanzarea, prevederile art.151 alin. (1), (2), (3) si (4) din Codul de procedura fiscala aplicandu-se in mod corespunzator.
150.2.Vanzarea directa a bunurilor se face chiar dacã se prezintã un singur cumpãrãtor.
150.3.La vanzarea directa, organul de executare va intocmi un proces-verbal, care constituie titlu de proprietate si care cuprinde pe langa elementele prevazute la art.38 alin.(2) din Codul de procedura fiscala si urmatoarele:
a) numarul dosarului de executare silita;
b) titlul executoriu in temeiul caruia se face executarea silita ;
c) numele si domiciliul sau, dupa caz, denumirea si sediul cumparatorului;
d) codul de identificare fiscala a debitorului si cumparatorului;
e) pretul la care s-a vandut bunul si taxa pe valoarea adaugata, daca este cazul;
f) datele de identificare a bunului
g) mentiunea ca acest document constituie titlu de proprietate si ca poate fi inscris in cartea funciara;
h) semnatura cumparatorului sau a reprezentantului sau legal, dupa caz.
150.4. Cumparatorul va efectua plata pretului convenit in contul bugetar indicat de organul de executare in termenul prevazut de art.153 alin.(1) din Codul de procedura fiscala. Un exemplar al procesului-verbal se elibereaza cumparatorului a doua zi dupa creditarea contului indicat de organul de executare.
Codul de procedura fiscala:
ART. 151 Vanzarea bunurilor la licitatie
(1) Pentru valorificarea bunurilor sechestrate prin vanzare la licitatie organul de executare este obligat sa efectueze publicitatea vanzarii cu cel putin 10 zile inainte de data fixata pentru desfasurarea licitatiei.
(2) Publicitatea vanzarii se realizeaza prin afisarea anuntului privind vanzarea la sediul organului de executare, al primariei in a carei raza teritoriala se afla bunurile sechestrate, la sediul si domiciliul debitorului, la locul vanzarii, daca acesta este altul decat cel unde se afla bunurile sechestrate, pe imobilul scos la vanzare, in cazul vanzarii bunurilor imobile, si prin anunturi intr-un cotidian national de larga circulatie, intr-un cotidian local, in pagina de Internet sau, dupa caz, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, precum si prin alte modalitati prevazute de lege.
(3) Despre data, ora si locul licitatiei vor fi instiintati si debitorul, custodele, administratorul-sechestru, precum si titularii drepturilor reale si ai sarcinilor care greveaza bunul urmarit.
(4) Anuntul privind vanzarea cuprinde, pe langa elementele prevazute la art. 38 alin. (2), si urmatoarele:
a) numarul dosarului de executare silita;
b) bunurile care se ofera spre vanzare si descrierea lor sumara;
c) pretul de evaluare ori pretul de pornire a licitatiei, in cazul vanzarii la licitatie, pentru fiecare bun oferit spre vanzare;
d) indicarea, daca este cazul, a drepturilor reale si a privilegiilor care greveaza bunurile;
e) data, ora si locul vanzarii;
f) invitatia, pentru toti cei care pretind vreun drept asupra bunurilor, sa instiinteze despre aceasta organul de executare inainte de data stabilita pentru vanzare;
g) invitatia catre toti cei interesati in cumpararea bunurilor sa se prezinte la termenul de vanzare la locul fixat in acest scop si pana la acel termen sa prezinte oferte de cumparare;
h) mentiunea ca ofertantii sunt obligati sa depuna, in cazul vanzarii prin licitatie, pana la termenul de vanzare, o taxa de participare reprezentand 10% din pretul de pornire a licitatiei;
i) mentiunea ca toti cei interesati in cumpararea bunurilor trebuie sa prezinte dovada emisa de organele fiscale ca nu au obligatii fiscale restante;
j) data afisarii publicatiei de vanzare.
(5) Licitatia se tine la locul unde se afla bunurile sechestrate sau la locul stabilit de organul de executare, dupa caz.
(6) Debitorul este obligat sa permita tinerea licitatiei in spatiile pe care le detine, daca sunt adecvate acestui scop.
(7) Pentru participarea la licitatie ofertantii depun, cu cel putin o zi inainte de data licitatiei, urmatoarele documente:
a) oferta de cumparare;
b) dovada platii taxei de participare, potrivit alin. (11);
c) imputernicirea persoanei care il reprezinta pe ofertant;
d) pentru persoanele juridice de nationalitate romana, copie de pe certificatul unic de inregistrare eliberat de oficiul registrului comertului;
e) pentru persoanele juridice straine, actul de inmatriculare tradus in limba romana;
f) pentru persoanele fizice romane, copie de pe actul de identitate;
g) pentru persoanele fizice straine, copie de pe pasaport;
h) dovada, emisa de organele fiscale, ca nu are obligatii fiscale restante fata de acestea.
(8) Pretul de pornire a licitatiei este pretul de evaluare pentru prima licitatie, diminuat cu 25% pentru a doua licitatie si cu 50% pentru a treia licitatie.
(9) Licitatia incepe de la cel mai mare pret din ofertele de cumparare scrise, daca acesta este superior celui prevazut la alin. (8), iar in caz contrar va incepe de la acest din urma pret.
(10) Adjudecarea se face in favoarea participantului care a oferit cel mai mare pret, dar nu mai putin decat pretul de pornire. In cazul prezentarii unui singur ofertant la licitatie, comisia poate sa il declare adjudecatar daca acesta ofera cel putin pretul de pornire a licitatiei.
(11) Taxa de participare reprezinta 10% din pretul de pornire a licitatiei si se plateste in lei la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului. In termen de 5 zile de la data intocmirii procesului-verbal de licitatie, organul de executare va dispune in scris restituirea taxei de participare participantilor care au depus oferte de cumparare si nu au fost declarati adjudecatari, iar in cazul adjudecarii taxa se retine in contul pretului. Taxa de participare nu se restituie ofertantilor care nu s-au prezentat la licitatie, celui care a refuzat incheierea procesului-verbal de adjudecare, precum si adjudecatarului care nu a platit pretul, retinandu-se in contul organului de executare pentru acoperirea cheltuielilor de executare silita.
Norme metodologice:
151.1. In ziua tinerii licitatiei pentru vanzarea bunurilor, executorul fiscal va merge la locul unde se aflã bunurile, va ridica, dacã este cazul, sigiliul si va primi de la custode ori de la administratorul-sechestru, dupã caz, bunurile, verificand starea si numãrul acestora dupã procesul-verbal de sechestru.
151.2. Ofertele de cumpãrare pot fi depuse direct sau transmise prin postã. Nu se admit oferte telefonice, telegrafice, transmise prin telex sau telefax.
151.3. Persoanele inscrise la licitatie se pot prezenta si prin mandatari care trebuie sã isi justifice calitatea prin procurã specialã autentica. Debitorul nu va putea licita nici personal si nici prin persoanã interpusã.
151.4. In cazul plãtii taxei de participare prin decontare bancarã sau prin mandat postal, executorul fiscal va verifica, la data tinerii licitatiei, creditarea contului curent general al trezoreriei statului indicat de organul de executare pentru virarea acesteia.
151.5. In situatia in care plata taxei de participare la licitatie se efectueazã in numerar, dovada plãtii acesteia o constituie documentul eliberat de unitatea teritorialã a Trezoreriei Statului.
Codul de procedura fiscala:
ART. 157 Darea in plata
(1) In tot cursul executarii silite asupra bunurilor imobile ale debitorului persoana juridica, inclusiv in perioada in care poate avea loc reluarea procedurii de valorificare in conditiile art. 156 alin. (1), creantele fiscale administrate de Ministerul Finantelor Publice si cele ale bugetelor locale pot fi stinse, la cererea debitorului, cu acordul creditorului fiscal, prin trecerea in proprietatea publica a statului sau, dupa caz, a unitatii administrativ-teritoriale a bunurilor imobile supuse executarii silite.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul in care executarea silita este suspendata ca urmare a aprobarii unei inlesniri la plata obligatiilor fiscale, potrivit art. 115 din prezentul cod.
(3) In scopul prevazut la alin. (1) organul abilitat sa efectueze procedura de executare silita, potrivit legii, va transmite cererea, impreuna cu un exemplar al dosarului de executare silita si propunerile sale, comisiei numite prin ordin al ministrului finantelor publice, sau, dupa caz, de catre unitatea administrativ-teritoriala, care va decide asupra modului de solutionare a acesteia si va dispune organului abilitat sa efectueze procedura de executare silita, incheierea procesului-verbal de trecere in proprietatea publica a bunului imobil si stingerea creantelor fiscale administrate de Ministerul Finantelor Publice sau a celor locale pentru care s-a inceput executarea silita.
(4) Comisia prevazuta la alin. (3) va decide stingerea creantelor fiscale prin trecerea in proprietatea publica a unor bunuri imobile supuse executarii silite, numai in conditiile existentei unor solicitari de preluare in administrare, potrivit legii, a acestor bunuri.
(5) De la data depunerii cererii de catre debitor pana la data intocmirii procesului-verbal de trecere in proprietatea publica, bunul imobil ramane indisponibilizat.
(6) Procesul-verbal de trecere in proprietatea publica a bunului imobil constituie titlu de proprietate. Operatiunea de transfer al dreptului de proprietate, ca efect al darii in plata, este scutita de taxa pe valoarea adaugata.
(7) Bunurile imobile trecute in proprietatea publica conform alin. (1) pot fi date in administrare in conditiile legii.
(8) In cazul in care bunurile imobile trecute in proprietatea publica conform prezentului cod au fost revendicate si restituite, potrivit legii, tertelor persoane, debitorul persoana juridica va fi obligat la plata sumelor stinse prin aceasta modalitate.
Norme metodologice:
157.1. Cererea debitorului va fi depusã in scris la organul de executare competent, si va cuprinde, in mod obligatoriu, date referitoare la:
a) denumirea si sediul debitorului;
b) codul de inregistrare fiscalã, precum si alte date de identificare a debitorului;
c) volumul si natura creantelor fiscale;
d) bunurile imobile supuse executãrii silite pentru care se solicitã trecerea in proprietatea publicã a statului, denumirea, datele de identificare a acestora, precum si o scurtã descriere;
e) mentiunea cu privire la actele doveditoare ale dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile respective;
f) titlul executoriu in temeiul caruia este urmarit prin executare silita bunul imobil in cauza;
g) mentiunea debitorului cã bunurile imobile nu sunt grevate de drepturi reale si de alte sarcini si ca nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietatii, cu precizarea documentelor doveditoare;
h) semnãtura reprezentantului legal al debitorului persoanã juridicã, precum si stampila acestuia.
157.2. La cerere se anexeazã:
a) copii legalizate de pe actele care atestã dreptul de proprietate al debitorului asupra bunurilor imobile pentru care acesta solicitã trecerea in proprietatea publicã a statului;
b) extras de Carte funciara, in original, emis, la data depunerii cererii, din care sa rezulte cã acesta nu este grevat de sarcini;
c) declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte ca bunurile imobile nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietatii sau al altor litigii;
d) copii de pe fisa mijlocului fix;
e) alte acte necesare, potrivit legii, in sustinerea cererii.
157.3. Partile stabilesc de comun acord valoarea la care se va realizeaza darea in plata, intocmindu-se in acest sens un inscris. La stabilirea acestei valori se poate avea in vedere valoarea de inventar a bunului imobil, precum si pretul de piata al bunului. Prevederile art.48 din Codul de procedura fiscala sunt aplicabile.
Codul de procedura fiscala:
ART. 158 Cheltuieli de executare silita
(1) Cheltuielile ocazionate cu efectuarea procedurii de executare silita sunt in sarcina debitorului.
(2) Suma cheltuielilor cu executarea silita se stabileste de organul de executare, prin proces-verbal, care constituie titlu executoriu potrivit prezentului cod, care are la baza documente privind cheltuielile efectuate.
(3) Cheltuielile de executare silita a creantelor fiscale se avanseaza de organele de executare, din bugetul acestora.
(4) Cheltuielile de executare silita care nu au la baza documente care sa ateste ca au fost efectuate in scopul executarii silite nu sunt in sarcina debitorului urmarit.
(5) Sumele recuperate in contul cheltuielilor de executare silita se fac venit la bugetul din care au fost avansate, cu exceptia sumelor reprezentand cheltuieli de executare silita a creante
- TITLUL X - Sanctiuni
- TITLUL IX - Solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale
- TITLUL VIII - Colectarea creantelor fiscale
- TITLUL VII - Inspectia fiscala
- TITLUL VI - Stabilirea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat