Inscrie firma »
TITLUL VII - Inspectia fiscala
Codul de procedura fiscala:

ART. 91 Competenta


(1) Inspectia fiscala se exercita exclusiv, nemijlocit si neingradit prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau, dupa caz, de compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale, conform dispozitiilor prezentului titlu sau de alte autoritati care sunt competente potrivit legii sa administreze impozite, taxe, contributii sau alte sume datorate bugetului genmeral consolidat.

(11) In cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, competenta de exercitare a inspectiei fiscale se stabileste prin regulamentul de organizare si functionare aprobat in conditiile legii.

(2) Competenta privind efectuarea inspectiei fiscale se poate delega altui organ fiscal.

Norme metodologice:

91.1. Agentia Nationala de Administrare Fiscala are competenta generala materiala si teritoriala in efectuarea inspectiei fiscale in domeniul impozitelor, taxelor, contributiilor sociale si a celorlalte venituri bugetare pentru a caror administrare este competenta potrivit legii.

91.2. Unitatile administrativ teritoriale prin compartimentele de specialitate din structura acestora, au competenta materiala si teritoriala pentru efectuarea inspectiei fiscale in domeniul impozitelor, taxelor, si altor venituri pentru a caror administrare sunt competente, potrivit legii.

91.3. In cazul controalelor incrucisate sau in alte cazuri fundamentate, organul de inspectie fiscala competent poate delega competenta de verificare altui organ de inspectie fiscala.

91.4. Delegarea de competenta se face prin emiterea unui ordin de serviciu.



Codul de procedura fiscala:

ART. 92 Selectarea contribuabililor pentru inspectie fiscala


(1) Selectarea contribuabililor ce urmeaza a fi supusi inspectiei fiscale este efectuata de catre organul fiscal competent.

(2) Contribuabilul nu poate face obiectii cu privire la procedura de selectare folosita.


Codul de procedura fiscala:

ART. 93 Avizul de inspectie fiscala


(1) Inaintea desfasurarii inspectiei fiscale, organul fiscal are obligatia sa instiinteze contribuabilul in legatura cu actiunea care urmeaza sa se desfasoare, prin transmiterea unui aviz de inspectie fiscala.

(2) Avizul de inspectie fiscala va cuprinde:

a) temeiul juridic al inspectiei fiscale;

b) data de incepere a inspectiei fiscale;

c) obligatiile fiscale si perioadele ce urmeaza a fi supuse inspectiei fiscale;

d) posibilitatea de a solicita amanarea datei de incepere a inspectiei fiscale. Amanarea datei de incepere a inspectiei fiscale se poate solicita, o singura data, pentru motive justificate.



Norme metodologice:

93.1. La cererea temeinic justificata a contribuabililor, organul de inspectie fiscala poate aproba amanarea datei inceperii inspectiei, comunicandu-i acestuia data la care a fost reprogramata inspectia fiscala.


Codul de procedura fiscala:

ART. 94 Comunicarea avizului de inspectie fiscala


(1) Avizul de inspectie fiscala se comunica contribuabilului, in scris, inainte de inceperea inspectiei fiscale, astfel:

a) cu 30 de zile pentru marii contribuabili;

b) cu 15 zile pentru ceilalti contribuabili.

(2) Comunicarea avizului de inspectie fiscala nu este necesara:

a) pentru solutionarea unor cereri ale contribuabilului;

b) in cazul unor actiuni indeplinite ca urmare a solicitarii unor autoritati, potrivit legii;

c) in cazul controlului inopinat.



Norme metodologice:

94.1. Avizul de inspectie fiscala se comunica contribuabilului in conformitate cu dispozitiile art.39 alin.(2) din Codul de procedura fiscala.



Codul de procedura fiscala:

ART. 95 Locul si timpul desfasurarii inspectiei fiscale


(1) Inspectia fiscala se desfasoara, de regula, in spatiile de lucru ale contribuabilului. Contribuabilul trebuie sa puna la dispozitie un spatiu adecvat, precum si logistica necesara desfasurarii inspectiei fiscale.

(2) Daca nu exista un spatiu de lucru adecvat pentru derularea inspectiei fiscale, atunci activitatea de inspectie se va putea desfasura la sediul organului fiscal sau in orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul.

(3) Indiferent de locul unde se desfasoara inspectia fiscala, organul fiscal are dreptul sa inspecteze locurile in care se desfasoara activitatea, in prezenta contribuabilului sau a unei persoane desemnate de acesta.

(4) Inspectia fiscala se desfasoara, de regula, in timpul programului de lucru al contribuabilului. Inspectia fiscala se poate desfasura si in afara programului de lucru al contribuabilului, cu acordul scris al acestuia si cu aprobarea conducatorului organului fiscal.



Norme metodologice:


95.1. Prin spatiul adecvat necesar desfasurarii inspectiei fiscale se intelege asigurarea unui spatiu in limita posibilitatilor contribuabilului , dupa caz, dotat cu necesarul minim de birotica si care sa permita pastrarea in siguranta a documentelor primite pentru inspectie sau elaborate de catre organele de inspectie. In cazul in care contribuabilul nu poate asigura un spatiu corespunzator, va anunta in scris si motivat organul fiscal.





Codul de procedura fiscala:

ART. 96 Reguli privind inspectia fiscala


(1) Inspectia fiscala va avea in vedere examinarea tuturor starilor de fapt si raporturile juridice care sunt relevante pentru impunere.

(2) Inspectia fiscala va fi efectuata in asa fel incat sa afecteze cat mai putin activitatea curenta a contribuabililor si sa utilizeze eficient timpul destinat inspectiei fiscale.

(3) Inspectia fiscala se efectueaza o singura data pentru fiecare impozit, taxa, contributie si alte sume datorate bugetului general consolidat si pentru fiecare perioada supusa impozitarii. Prin exceptie, conducatorul inspectiei fiscale competent poate decide reverificarea unei anumite perioade daca, de la data incheierii inspectiei fiscale si pana la data implinirii termenului de prescriptie, apar date suplimentare necunoscute inspectorilor fiscali la data efectuarii verificarilor sau erori de calcul care influenteaza rezultatele acestora.

(31) In situatia in care din instrumentarea cauzelor penale de catre organele competente nu rezulta existenta prejudiciului reverificarea dispusa in temeiul alin.(3) nu este urmata de emiterea deciziei de impunere.

(4) Inspectia fiscala se exercita pe baza principiilor independentei, unicitatii, autonomiei, ierarhizarii, teritorialitatii si descentralizarii.

(5) Activitatea de inspectie fiscala se organizeaza si se desfasoara in baza unor programe anuale, trimestriale si lunare aprobate in conditiile stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, respectiv prin acte ale autoritatilor administratiei publice locale, dupa caz.

(6) La inceperea inspectiei fiscale, inspectorul este obligat sa prezinte contribuabilului legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu semnat de conducatorul organului de control. Inceperea inspectiei fiscale trebuie consemnata in registrul unic de control.

(7) La finalizarea inspectiei fiscale, contribuabilul este obligat sa dea o declaratie scrisa pe propria raspundere din care sa rezulte ca au fost puse la dispozitie toate documentele si informatiile solicitate pentru inspectia fiscala. In declaratie se va mentiona si faptul ca au fost restituite toate documentele solicitate si puse la dispozitie de contribuabil.

(8) Contribuabilul are obligatia sa indeplineasca masurile prevazute in actul intocmit cu ocazia inspectiei fiscale, in termenele si conditiile stabilite de organele de inspectie fiscala.


Norme metodologice:

96.1. La examinarea starii de fapt fiscale pentru stabilirea bazei de impunere, organul fiscal competent, va avea in vedere toate documentele justificative si evidentele financiar- contabile si fiscale care constituie mijloace de proba si sunt relevante pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor fiscale.

96.2. Cand este necesar organul de inspectie fiscala va anexa la actul de inspectie fiscala copii de documentele care au stat la baza constatarilor efectuate cu ocazia inspectiei. Dispozitiile art.49 din Codul de procedura fiscala sunt aplicabile.

96.3. Cand este necesar, organele de inspectie fiscala vor dispune masurile asiguratorii in conditiile art.119 din Codul de procedura fiscala.

96.4. Datele suplimentare, necunoscute organelor de inspectie fiscala la data efectuarii inspectiei fiscale la un contribuabil, pe care se fundamenteaza decizia de reverificare a unei anumite perioade, pot rezulta in situatii cum sunt:

a)efectuarea unui control incrucisat potrivit prevederilor art.89, lit.c) din Codul de procedura fiscala asupra documentelor justificative ale unui grup de contribuabili din care face parte si contribuabilul in cauza;

b)obtinerea pe parcursul actiunilor de control fiscal efectuate la alti contribuabili a unor documente sau informatii suplimentare referitoare la activitatea contribuabilului, intr-o perioada care a fost deja supusa controlului fiscal;

c)solicitari ale organelor de urmarire penala sau ale altor organe sau institutii indreptatite potrivit legii;

d)informatii obtinute in orice alt mod, de natura sa modifice rezultatele controlului fiscal anterior.

96.5. Reverificarea unei perioade impozabile se realizeaza numai din initiativa organelor de inspectie fiscala si nu la solicitarea contribuabililor. In cazul in care, ca urmare a desfiintarii actului administrativ conform art.180 alin.(3) din Codul de procedura fiscala, este necesara reverificarea unei perioade impozabile, aceasta se va efectua de catre alta echipa de inspectie decat cea care a incheiat actul contestat.

96.6. Organul fiscal competent poate solicita, pana la implinirea termenului de prescriptie prevazut la art.83 din Codul de procedura fiscala, reverificarea unei perioade impozabile prin intocmirea unui referat in care sunt prezentate motivele solicitarii. Referatul este supus aprobarii conducatorului inspectiei fiscale competente, iar dupa aprobare se programeaza actiunea de inspectie fiscala.

96.7. Masurile, termenele si conditiile stabilite de organele de inspectie fiscala potrivit art.96 alin.(8) din Codul de procedura fiscala vor fi aduse la cunostinta contribuabilului prin dispozitie emisa de organul de inspectie competent.


Codul de procedura fiscala:

ART. 98 Dreptul contribuabilului de a fi informat


(1) Contribuabilul va fi informat pe parcursul desfasurarii inspectiei fiscale asupra constatarilor rezultate din inspectia fiscala.

(2) La incheierea inspectiei fiscale, organul fiscal va prezenta contribuabilului constatarile si consecintele lor fiscale, acorandu-i acestuia posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere potrivit art.7 alin.(1) din prezentul cod, cu exceptia cazului in care bazele de impozitare nu au suferit nici o modificare in urma inspectiei fiscale sau in cazul in care contribuabilul renunta la acest drept si notifica acest fapt organelor de inspectie fiscala.

(3) Data, ora si locul prezentarii concluziilor vor fi comunicate contribuabilului in timp util.

(4) Contribuabilul are dreptul sa prezinte, in scris, punctul de vedere cu privire la constatarile inspectiei fiscale.



Norme metodologice:

98.1. Pe parcursul verificarii inspectorul fiscal va accepta discutii la solicitarea contribuabilului pe probleme relevante pentru inspectia fiscala.

98.2. Data, ora, locul si problematica discutiei finale vor fi comunicate, in timp util, contribuabilului verbal sau in scris.



Codul de procedura fiscala:

ART. 100 Raportul privind rezultatul inspectiei fiscale


(1) Rezultatul inspectiei fiscale va fi consemnat intr-un raport scris, in care se vor prezenta constatarile inspectiei, din punct de vedere faptic si legal.

(2) Daca, ca urmare a inspectiei, se modifica baza de impunere, raportul intocmit va sta la baza emiterii deciziei de impunere. In cazul in care baza de impunere nu se modifica, acest fapt va fi comunicat in scris contribuabilului.

(21) In cazul in care, urmare efectuarii inspectiei fiscale, au fost sesizate organele de urmarire penala, decizia de impunere privitoare la obiectul sesizarii penale se poate emite dupa solutionarea cu caracter definitiv a cauzei penale.



Norme metodologice:

100.1. Rezultatul inspectiei fiscale generale sau partiale va fi consemnat intr-un raport de inspectie fiscala.

100.2. La raportul privind rezultatele inspectiei fiscale se vor anexa ori de cate ori este cazul actele privind constatarile preliminare, cum sunt procese-verbale incheiate inclusiv cu ocazia controalelor inopinate si/sau incrucisate si orice alte acte.

100.3. Raportul de inspectie fiscala se semneaza de catre organele de inspectie, se verifica si se avizeaza de seful de serviciu. Dupa aprobarea raportului de catre conducatorul de inspectie fiscala, se va emite decizia de impunere de catre organul fiscal competent teritorial.

100.4. Modelul si continutul raportului privind rezultatul inspectiei fiscale se va aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.



Codul de procedura fiscala:

ART. 101 Colectarea creantelor fiscale


(1) In sensul prezentului titlu, colectarea consta in exercitarea actiunilor care au ca scop stingerea creantelor fiscale.

(2) Colectarea creantelor fiscale se face in temeiul unui titlu de creanta sau al unui titlu executoriu, dupa caz.

(3) Titlul de creanta este actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala, intocmit de organele competente sau de persoanele indreptatite, potrivit legii.



Norme metodologice:

101.1.In sensul Codului de procedura fiscala, activitatea de colectare consta in exercitarea functiei administrative care conduce la stingerea creantelor fiscale si se realizeaza in temeiul unui titlu de creanta sau a unui titlu executoriu, dupa caz.

101.2.Titlul de creanta este actul prin care, potrivit legii, se stabileste si se individualizeaza obligatia de plata privind creantele fiscale, intocmit de organele competente sau de persoanele indreptatite potrivit legii, cum sunt:

a)decizia de impunere emisa de organele competente, potrivit legii;

b)declaratia fiscala, angajamentul de plata sau documentul intocmit de platitor prin care acesta declara obligatiile fiscale, in cazul in care acestea se stabilesc de catre platitor, potrivit legii;

e)procesul-verbal de constatare a contraventiei, intocmit de organul prevazut de lege, pentru obligatiile privind plata amenzilor contraventionale;

f)ordonanta procurorului, incheierea sau dispozitivul hotararii instantei judecatoresti ori un extras certificat, intocmit in baza acestor acte in cazul amenzilor, al cheltuielilor judiciare si al altor creante fiscale stabilite, potrivit legii, de procuror sau de instanta judecatoreasca;

g)decizia prin care se stabileste si se individualizeaza suma de plata, pentru creantele fiscale accesorii, reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere, stabilite de organele competente;

i)declaratia vamala pentru obligatiile de plata in vama;

j)documentul prin care se stabileste si se individualizeaza datoria vamala, inclusiv accesorii, potrivit legii;


Codul de procedura fiscala:

ART. 102 Termenele de plata


(1) Creantele fiscale sunt scadente la expirarea termenelor prevazute de Codul fiscal sau de alte legi care le reglementeaza.

(2) Pentru diferentele de obligatii fiscale principale si pentru obligatiile fiscale accesorii, stabilite potrivit legii, termenul de plata se stabileste in functie de data comunicarii acestora, astfel:

a) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1 - 15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare;

b) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16 - 31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare.

(3) Pentru obligatiile fiscale esalonate sau amanate la plata, precum si pentru accesoriile acestora, termenul de plata se stabileste prin documentul prin care se acorda inlesnirea respectiva.

(4) Pentru creantele fiscale, administrate de Ministerul Finantelor Publice, care nu au prevazute termene de plata, acestea vor fi stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.

(5) Pentru creantele fiscale ale bugetelor locale care nu au prevazute termene de plata, acestea se stabilesc prin ordin comun al ministrului administratiei si internelor si al ministrului finantelor publice.

(6) Contributiile sociale administrate de Ministerul Finantelor Publice, dupa calcularea si retinerea acestora conform reglementarilor legale in materie, se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se efectueaza plata drepturilor salariale.



Norme metodologice:


102.1.In documentul de plata platitorul definit conform art.24 din Codul de procedura fiscala mentioneaza obligatoriu denumirea actului prin care s-a instituit obligatia de plata, numarul si data acestuia, cuantumul obligatiei de plata, precum si organul care l-a intocmit.



Codul de procedura fiscala:

ART. 104 Ordinea stingerii datoriilor


(1) Daca un contribuabil datoreaza mai multe tipuri de impozite, taxe, contributii si alte sume reprezentand creante fiscale prevazute la art.19 alin.(2) lit.a), iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate datoriile, atunci se sting datoriile acelui tip de creanta fiscala principala pe care il stabileste contribuabilul.

(2)In cadrul tipului de impozit, taxa, contributie sau alta suma reprezentand creanta fiscala principala, stabilit de contribuabil, plata se efectueaza in urmatoarea ordine:

a)sume datorate in contul ratelor din graficele de plata a obligatiilor fiscale pentru care s-au aprobat esalonari si/sau amanari la plata, precum si dobanzile datorate pe perioada esalonarii si/sau amanarii la plata si calculate conform legii;

b)obligati fiscale principale cu termene de plata in anul curent, precum si accesoriile acestora, in ordinea vechimii;

c) obligatii fiscale datorate si neachitate la data de 31 decembrie a anului precedent, in ordinea vechimii, pana la stingerea integrala a acestora;

d) dobanzi, penalitati de intarziere aferente obligatiilor fiscale prevazute la lit. c);

e) obligatii fiscale cu termene de plata viitoare, la solicitarea debitorului.

(3) Pentru creantele bugetelor locale, din categoria obligatiilor fiscale prevazute la alin. (2) lit. b), se sting cu prioritate obligatiile stabilite ca urmare a inspectiei fiscale.

(4) In situatia in care debitorul nu efectueaza plata obligatiilor fiscale, conform prevederilor alin. (2), creditorul fiscal va proceda la stingerea obligatiilor fiscale pe care le administreaza, in conformitate cu ordinea de plata reglementata de prezentul cod, si va instiinta despre aceasta debitorul in termen de 10 zile de la data efectuarii stingerii.

(5) Orice plata facuta dupa comunicarea somatiei in cadrul executarii silite va stinge, mai intai, obligatia fiscala stabilita in titlul executoriu.



Norme metodologice:

104.1. In categoria obligatiilor fiscale cu termene de plata in anul curent se cuprind:

a) sumele datorate in contul ratelor din graficele de plata a obligatiilor fiscale pentru care s-au aprobat esalonari si/sau amanari la plata, precum si dobanzile datorate pe perioada esalonarii si calculate conform legii;

b) penalitatile datorate si calculate conform legii precum si amenzile stabilite de organele competente prin documente de constatare sau de verificare si/sau procese-verbale de constatare a contraventiei, intocmite conform legii;

c) creantele fiscale cu termene scadente in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie a anului curent, atat cele declarate de debitori, cat si cele stabilite de organele de specialitate prin documente de impunere, potrivit legii;

d) dobanzile si penalitatile de intarziere pentru care se stabilesc termene de plata in anul curent de organele competente, aferente obligatiilor fiscale neachitate, prevazute la lit.c);

e) diferente de creante fiscale, precum si dobanzile si penalitatile de intarziere aferente acestora, calculate si stabilite de organele competente prin acte de inspectie fiscala, conform legii, indiferent de perioada la care se refera.

104.2. In categoria obligatiilor fiscale datorate si neachitate la data de 31 decembrie a anului precedent se cuprind obligatiile fiscale datorate si neachitate la scadenta ori la termenele de plata stabilite conform legii, din anii precedenti, inclusiv penalitati si amenzi neachitate in termen si pentru care nu s-au acordat inlesniri la plata, conform legii.

104.3. Dobanzile si penalitatile de intarziere aferente obligatiilor fiscale, datorate si neachitate la data de 31 decembrie a anului precedent, sunt dobanzile si penalitatile de intarziere aferente acestor obligatii, calculate pana la data de 31 decembrie a anului precedent, precum si dobanzile si penalitatile de intarziere calculate pana la data stingerii acestor obligatii.

104.4. In cazul in care plata se efectueaza prin virament bancar, debitorii sunt obligati sa mentioneze pe documentul de plata termenul de plata si categoria obligatiei definite conform pct.104.1., 104.2. sau 104.3., dupa caz.

104.5. In situatia in care debitorul nu efectueaza plata obligatiilor fiscale conform prevederilor pct.104.1., 104.2. sau 104.3., dupa caz, organul fiscal competent va proceda la stingerea obligatiilor de plata, instiintand debitorul despre operatiunea efectuata, in termen de 10 zile de la data efectuarii operatiunilor de stingere.



Codul de procedura fiscala:

ART. 105 Compensarea


(1) Prin compensare se sting creantele administrate de Ministerul Finantelor Publice cu creantele debitorului reprezentand sume de rambursat sau de restituit de la buget, pana la concurenta celei mai mici sume, cand ambele parti dobandesc reciproc atat calitatea de creditor, cat si pe cea de debitor, daca legea nu prevede altfel.

(2) Creantele fiscale administrate de unitatile administrativ-teritoriale se sting prin compensarea cu creantele debitorului reprezentand sume de restituit de la bugetele locale, pana la concurenta celei mai mici sume, cand ambele parti dobandesc reciproc atat calitatea de creditor, cat si pe cea de debitor, daca legea nu prevede altfel.

(3) Compensarea se face de organul fiscal competent la cererea debitorului sau inainte de restituirea ori rambursarea sumelor cuvenite acestuia, dupa caz, in ordinea prevazuta la art. 104 alin. (2).

(31) Organul fiscal poate efectua compensare din oficiu ori de cate ori constata existenta unor creante reciproce.

(4) Compensarea creantelor debitorului se va efectua cu obligatii datorate aceluiasi buget, urmand ca din diferenta ramasa sa fie compensate obligatiile datorate altor bugete, in urmatoarea ordine:

a) bugetul de stat;

b) fondul de risc pentru garantii de stat, pentru imprumuturi externe;

c) bugetul asigurarilor sociale de stat;

d) bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;

e) bugetul asigurarilor pentru somaj.

(41) Dispozitiile alin. (4) nu se aplica in cazul crentelor bugetelor locale.

(5) Organul competent va instiinta in scris debitorul despre masura compensarii luate potrivit alin. (3), in termen de 7 zile de la data efectuarii operatiunii.



Norme metodologice:


105.1. Competente in efectuarea compensarii sunt organele fiscale, in raza caruia debitorul isi are domiciliul fiscal.

105.2. Cererea de compensare trebuie sa cuprinda elementele de identificare a solicitantului, precum si suma si natura creantelor fiscale ce fac obiectul compensarii.

105.3. Cererea de compensare va fi insotita de documente care dovedesc dreptul contribuabilului la rambursarea sau restituirea de la buget a sumelor, cum sunt: copii legalizate de pe hotararile judecatoresti definitive si irevocabile sau de pe deciziile de solutionare a contestatiilor ramase definitive ori de pe deciziile organelor fiscale, precum si copii de pe orice documente din care sa rezulte ca suma platita nu reprezinta obligatie fiscala.

105.4. Rezultatul compensarii va fi consemnat intr-o Nota de compensarea care va fi comunicata contribuabilului.

Produse recomandate
# 0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z