Inscrie firma »
"Certificarea ISO 9001" - cerinta obligatorie a Uniunii Europene ?


Am fost deseori intrebati cum se poate obtine "Certificarea ISO 9001" deoarece, ziceau interlocutorii nostri "este o cerinta a Uniuni Europene". Oare este ?

Este "Certificarea ISO 9001" o cerinta a UE ?

Nu exista nici o directiva a UE sau o intelegere intre Romania si UE prin care sa se stipuleze necesitatea, ca pana in 2007 sau ulterior, organizatiile care activeaza pe teritoriul Romaniei sa aiba un sistem de management al calitatii conform cu ISO 9001:2000 (sau mai popular: sa aiba "Certificarea ISO 9001").

"Certificarea ISO 9001" este ceruta de piata !

A te "Certifica ISO 9001" este de fapt o confirmare ca organizatia ta are competenta/ capabilitatea de a-si onora cu strictete toate angajamentele asumate.

"Certificarea ISO 9001" are doua mari avantaje:

  • in interiorul organizatiei activitatile sunt administrate/ gestionate eficace (exista o forma de planificare, organizare, antrenare, urmarire, control si evaluare a activitatii care dau incredere ca sunt atinse obiectivele stabilite) si, ca o consecinta normala,
  • organizatia primeste un asa numit "Certificat ISO 9001", care pentru terti (clienti, furnizori, parteneri etc.) da incredere ca ceea ce declara (organizatia) si respecta cu strictete.


Nota:
Din pacate, exista pe piata interna organizatii "Certificate ISO 9001" care "doar au certificatul" - nu demonstreaza ca au un mod de organizare interna care sa confirme ca merita sa fie certificate - a se vedea si articolul "Certificarea ISO 9001" - o alta autorizatie ? )


Daca o societate are un foarte bun renume, sau se afla pe o piata slab concurentiala (sau chiar mediu concurentiala) "Certificarea 9001" reprezinta mai mult o forma prin care isi poate confirma bunele prestatii efectuate. In acest caz, certificarea nu reprezinta nici pe departe un obiectiv obligatoriu pentru a se mentine pe piata sau/si pentru a prospera.

Pentru o organizatie care se afla pe o piata puternic concurentiala, "Certificarea ISO 9001" poate sa reprezinte un obiectiv obligatoriu de atins. Pe o piata puternic concurentiala micile diferente sunt cele care pot sa determine succesul organizatiei. "Certificarea ISO 9001" reprezinta o forma prin care organizatia confirma bunele practici existente in interiorul sau si, astfel, poate sa-si asigure dezvoltarea pe piata specifica.

Exista si situatii cand "Certificarea ISO 9001" nu este impusa de piata ci este solicitata de catre o "autoritate legala" (guvern, institutii ale statului, consilul local etc.). In acest caz, "autoritatea legala" vrea sa se convinga ca organizatia care se certifica da suficinta incredere in raport cu activitatile prestate (este orientata catre client/cetatean, are un mod de lucru prin care se asigura atingerea obiectivelor stabilite etc.).

Este sanatos "valul" de "Certificari ISO 9001" ?

Daca "Certificarea ISO 9001" se obtine ca o confirmare a bunelor practici existente in organizatie, este foarte bine.

Din pacate, atunci cand este o cerere excesiva a unui serviciu (certificarea) si nu exista o forma prin care sa se confirme calitatea serviciului (calitatea este atestata in special de organismele de acreditare in domeniul certificarii), atunci se poate ajunge la o situatie cel putin ciudata: se afirma de diverse organizatii ca sunt "Certificate ISO 9001" dar, in mod evident, nu au calitatea de a fi certificate. Interesant este ca pe "certificatul", emis in "mod onorabil" de un organism de certificare acreditat, se afirma ca organizatia are "un sistem de management al calitatii conform cu ISO 9001" - deci un mod de organizare competitiv - iar daca se face o vizita in organizatia respectiva sau se chestioneaza clientii sai se constata extrem de usor ca nu are asa numitul "sistem de management al calitatii conform cu ISO 9001" - nu are acel mod de planificare, organizare, urmarire, control si evaluare a activitatilor care sa determine realizarea/ furnizarea unui produs/ serviciu de calitate, care sa aduca satisfactii..

Foarte intensa promovare a "necesitatii certificarii ISO 9001" ca urmare a apropierii de UE, insotita de o calitate foarte scazuta a procesului de certificare poate sa determine o imagine negativa a "Certificatelor ISO 9001" emise pe teritoriul Romaniei si o scadere a credibilitatii acestora. O consecinta posibila (nedorita !) ar putea fi ca, dupa anul 2007, certificatele emise de anumite organisme de certificare sa nu fie recunoscute.

O organizatie care doreste sa se dezvolte, in mod sigur doreste obtinerea "Certificarii ISO 9001" ca o consecinta fireasca a unui management competitiv aplicat in interiorul sau. Indiferent de dimensiunea sau de obiectul de activitate este putin probabil ca managementul superior sa nu doreasca o crestere a gradului de control al activitatilor din propria organizatie. Prin toate activitatile desfasurate in vederea obtinerii "Certicarii ISO 9001" organizatia isi consolideaza controlul asupra propriului mod de organizare interna si astfel certificarea devine un fapt normal, natural.

Sunt frecvente situatiile in care managementul superior doreste, ca urmare a "necesitatii" apropierii de UE, ca propria organizatie sa se "Certifice ISO 9001". De multe ori managementul superior nu cunoaste ceea ce reprezinta de fapt aceasta certificare. Daca are nenorocul de a intra in dialog cu anumiti asa zisi "consultanti in managementul calitatii" (care, de cele mai multe ori, nici nu cunosc fundamentele managementului !) si mai ales cu anumite organisme de certificare, care le propun certificarea "rapid" si "fara prea multe batai de cap", in mod aparent paradoxal (organizatia) chiar obtine "certificarea sistemului de management al calitatii conform cu ISO 9001". In aceasta situatie, managementul acelei organizatii ramane cu ideea ca "Certificarea ISO 9001" presupune "pregatirea multor documente, a multe hartii", costa cam mult ...si cam atat.

Satisfactiile obtinute din asa numita "Certificare ISO 9001" nu ar trebui sa se rezume la faptul ca pot sa prezint tertilor un document (certificatul) care atesta ca am in organizatie un sistem de management al calitatii conform ISO 9001. O deosebita satisfactie apare atunci cand in propria organizatie am un mod de lucru caracterizat prin eficienta si eficacitate (sunt stabilite si atinse obiectivele in mod consecvent si cu maximum de rentabilitate), atunci cand intreg personalul intelege si aplica managementul calitatii (managementul satisfactiei oferite).

Suntem onorati sa raspundem oricarei solicitari din partea dvs. referitoare la configurarea unui sistem de management al calitatii competitiv, conform ISO 9001:2000, care sa va aduca reale satisfactii. Premier Management s.r.l., prin calitatea serviciul de consultanta prestat, va garanteaza obtinerea "Certificatului ISO 9001" indiferent de organismul de certificare ales (SRAC, SGS, LLoyd's Register Quality Assurance, DNV, DQS, TUV CERT, Moody International, Bureau Veritas Quality International etc.). Pentru mai multe detalii ne puteti contacta la tel. 021-323.76.79, 021-327.27.22 sau mob. 0722.530.872 (Gabriela LOGHIN).

23.05.2005
Copyright © Premier Management s.r.l. All Rights Reserved


drd. ing. Octavian LOGHIN

s.c. PREMIER MANAGEMENT s.r.l. - Expertul tau in management , Partener ClubAfaceri.ro ISO 9001
www.premier-management.ro
tel./ fax 021- 327.27.22
tel. 021- 323.76.79
mob. 0723.511.678
e-mail: premier@rnc.ro

Produse recomandate
# 0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z