Inscrie firma »
"Certificarea ISO 9001" - "o alta autorizatie" ?


Din ce in ce mai multe organizatii sunt interesate de "Certificarea ISO 9001". Aceasta deoarece, de cele mai multe ori, a devenit o cerinta expresa pentru organizatiile care doresc sa participe la licitatii, sau pentru cele care exporta. Uneori, organizatiile doresc sa se certifice deoarece au observat ca principalii lor competori sunt "certificati ISO 9001". Exista de asemenea, un numar relativ restrans de companii care doresc sa se certifice deoarece prin acest proces cresc (si confirma) competitivitatea generala a organizatiei.

Conform principiilor pietei, acolo unde exista cerere, apare si oferta. Astfel, pe piata au aparut diverse persoane fizice sau juridice care ofera consultanta pentru obtinerea "certificarii ISO 9001". Interesat este ca, cu toate ca se ofera (aparent !) acelasi serviciu, modul concret de realizare si rezultatele obtinute difera in mod substantial.

Un fapt aparent curios este ca, indiferent de rezultatul obtinut, de cele mai multe ori organizatiile obtin "Certificarea ISO 9001". Ca si consecinta, organizatiile certificate fie percep "Certificarea ISO 9001" ca "o alta autorizatie" (asemanatoare, de exemplu, celei pentru mediu) fie o percep ca o dovada a managementului competitiv practicat.


Dar ce este "Certificarea ISO 9001" ?

Din punctul nostru de vedere "Certificarea ISO 9001" repezinta o apreciere a nivelului de competenta a organizatiei de a oferi satisfactii celor interesati de rezultatele ei.

"Certificatul ISO 9001" obtinut de o anumita organizatie mentioneaza ca aceasta are implementat si mentine, conform ISO 9001:2000, un sistem de management al calitatii. Cu alte cuvinte exista, urmarind cerintele ISO 9001, un mod competitiv de administrare/ gestionare a diverselor activitati/procese, astfel incat organizatia are competenta necesara sa ofere satisfactii celor interesati de rezultatele acesteia.

Cu toate acestea, exista destul de multe situatii in care auzim de organizatii "Certificate ISO 9001" si care, de fapt, nu confirma ca au un mod eficace de tinere sub control al diverselor procese din cadrul lor. Sunt situatii cand angajati apartinand structurii de management a organizatiei (uneori chiar din randul managementului superior) nici nu cunosc ca au un sistem de management al calitatii "certificat ISO 9001". De asemenea, sunt organizatii care declara ca sunt "certificate ISO 9001" dar care furnizeaza nenumarate dovezi de noncalitate (nerespectarea angajamentelor, lipsa de control informational, responsabilitati confuze - cine trebuie sa rezolve un anumit incident, etc.).

Cum este posibil ?

Am putea spune ca actorii unei "certificarii ISO 9001" sunt: organizatia care urmeaza sa fie "certificata", organismul de certificare si, de cele mai multe ori, consultantul in managementul calitatii. Un alt actor care influenteaza calitatea "actului de certificare" este organismul national de reglementare in domeniul "certificarilor ISO 9001" (in Romania este RENAR).

In functie de calitatea relatiei (!?) dintre actorii care participa la "actul de certificare", de competenta acestora, certificarea poate fi "o alta formalitate", "o alta autorizatie", sau poate fi o confirmare a nivelului de competenta a organizatiei de a oferi valoare celor interesati de rezultatele ei. Astfel, din pacate gasim si organizatii "Certificate ISO 9001", care poate respecta punctual cerintele ISO 9001, dar care nu dovedesc ca aplica un management al calitatii in organizatie, care in mod evident nu au competenta necesara pentru a furniza valoare celor interesati de rezultatele ei.

"Certificarea ISO 9001" - apreciere a competentei managementului organizatiei

Exista, din pacate, numerosi "specialisti" si "experti" in managementul calitatii (care de cele mai multe ori nici nu cunosc fundamentele stiintei managementului), care sustin ca "Certificarea ISO 9001" reprezinta de fapt doar o confirmare stricta a respectarii cerintelor standardului ISO 9001:2000, standardul fiind un indrumar exact a ce ar trebui "sa aiba" organizatia pentru a fi certificata. Aceasta are ca si consecinta o urmarire punctuala ("mecanica") a cerintelor ISO 9001, dezvoltand si aplicand anumite "sabloane" (anumite tipare prestabilite) indiferent de organizatie. Astfel, certificarea devine un act prin care se confirma ca "sabloanele" exista si au "furnizat suficiente dovezi". Ca urmare, organizatia "consultata si certificata" se "poate lauda" ca intr-un timp destul de scurt si fara sa fi consumat prea multe resurse a obtinut "Certificarea ISO 9001", fara sa stie de fapt ce a pierdut prin aceasta abordare (o mai buna planificare, organizare, coordonare, control si evaluare a activitatilor/proceselor din organizatie).

Cerintele ISO 9001 (alaturi de cerintele celorlalte standarde din familia ISO 9000 respectate in organizatie) sunt de fapt un cadru general in raport cu care managementul (re)modeleaza diversele norme interne si sunt furnizate dovezile de buna practica in organizatie, astfel incat sa fie atinse in mod eficient si eficate obiectivele stabilite. Cu alte cuvinte, standardul ISO 9001 prevede doar principalele directii pe care trebuie sa le urmeze o organizatie pentru a-si configura propriul sistem de management al calitatii - propriul mod eficient si eficace de gestionare/administrare a activitatilor/proceselor din cadrul ei.

Abordand cerintele ISO 9001 ca directii pe care trebuie sa le urmeze managementul organizatiei si de asemenea, abordand organizatia din perspectiva managementului stiintific si pragmatic, procesul de configurare a sistemului de management al calitatii devine un instrument prin intermediul caruia managementul organizatiei face un salt din punct de vedere al competentei sale (se produc efecte pozitive in intreaga organizatie - la nivel informational, organizatoric, decizional, uman si metodologic).

Organizatia are maximum de avantaje prin procesul de "Certificare ISO 9001" daca isi configureaza un sistem de management al calitatii competitiv, conform ISO 9001, care sa o ajute in propria dezvotare. In acest caz, "Certificarea ISO 9001" este o consecinta naturala, normala a nivelului de competenta manageriala existent in organizatie, este expresia competentei organizatiei de a oferii produse/ servicii de inalta calitate, de a oferi satisfactii tuturor celor interesati de rezultatele ei.

Suntem onorati sa raspundem oricarei solicitari din partea dvs. referitoare la configurarea unui sistem de management al calitatii competitiv, conform ISO 9001:2000, care sa va aduca reale satisfactii. Premier Management s.r.l. va garanteaza obtinerea "Certificatului ISO 9001" indiferent de organismul de certificare ales (SRAC, SGS, LLoyd's Register Quality Assurance, DNV, DQS, TUV CERT, Moody International, BVQI etc. ). Pentru mai multe detalii ne puteti contacta la tel. 021-323.76.79, 021-327.27.22 sau mob. 0722.530.872 (Gabriela LOGHIN).

12.04.2005
Copyright © Premier Management s.r.l. All Rights Reserved

drd. ing. Octavian LOGHIN

s.c. PREMIER MANAGEMENT s.r.l. - Expertul tau in management , Partener ClubAfaceri.ro ISO 9001
www.premier-management.ro
tel./ fax 021- 327.27.22
tel. 021- 323.76.79
mob. 0723.511.678
e-mail: [email protected]

Produse recomandate
# 0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z